Oczekuje się, że 
natężenie ruchu lotniczego w Europie w perspektywie roku 2050 będzie 
szybko rosnąć w związku ze wzrostem populacji, coraz intensywniejszą 
konsumpcją i otwieraniem możliwości podróży dla coraz szerszej rzeszy 
osób spoza Europy. Wzrost ten napotka jednak na wyzwania w postaci 
kurczących się zasobów, rosnących cen paliw kopalnych i coraz bardziej 
rygorystycznych przepisów ekologicznych, przez co niezbędna jest wyraźna
 wizja sposobu funkcjonowania lotnisk przyszłości. Choć inne inicjatywy 
UE, w tym SESAR (Single European Sky ATM Research) i Clean Sky, zajmują 
się już niektórymi kwestiami związanymi z wzrostem oczekiwanym do roku 
2050, niezbędne są radykalne rozwiązania, które pozwolą zapewnić sprawne
 funkcjonowanie lotnisk w tej i dalszej perspektywie.
W tym kontekście finansowany ze środków UE projekt "The 2050+ Airport" (2050AP)
 zajął się badaniem rewolucyjnych rozwiązań przygotowujących lotniska na
 wyzwania roku 2050 i lat kolejnych. Za cel przyjęto stworzenie 90% 
europejskich podróżnych możliwości zrealizowania całej podróży 
wewnątrzeuropejskiej w ciągu czterech godzin, licząc czas od drzwi do 
drzwi.
Wymaga to dodatkowo lepszych połączeń między kluczowymi węzłami, 
większej sieci lotnisk i sprawniejszych powiązań z innymi środkami 
transportu. Konieczne jest też płynne integrowanie usług transportowych w
 celu skrócenia łącznego czasu podróży z uwzględnieniem wygody 
korzystania i wymogów ekologicznych. Rozwinięto trzy koncepcje, które 
przyczynią się do realizacji tej wizji i stworzenia lotnisk przyszłości 
spełniających te wymogi.
Pierwsza koncepcja dotyczy lotniska szybkiej obsługi, które pozwala 
optymalnie wykorzystywać cenny czas poprzez wydajne i efektywne 
realizowanie operacji transportu lotniczego. Przedmiotem drugiej 
koncepcji jest opłacalność, która ma być osiągnięta poprzez bardzo 
niskie koszty operacyjne i optymalną strukturę przychodów. W trzeciej 
koncepcji nakreślono wizję lotniska wysoce ekologicznego i 
samowystarczalnego energetycznie. Z tą koncepcją nierozerwalnie wiążą 
się też kwestie funkcjonowania w sposób neutralny dla środowiska i 
minimalizujący hałas.
Zespół wybrał istniejące lotnisko jako punkt odniesienia i 
przeprowadził analizę w celu zidentyfikowania wszystkich operacji, 
procesów i wąskich gardeł wymagających ulepszenia. Następnie 
zdefiniowano metodologię niezbędną do rozwijania nakreślonych koncepcji i
 zajęto się ich weryfikowaniem. Wymagało to oceny wartości elementów 
składowych koncepcji w kontekście realnych potrzeb zaangażowanych 
podmiotów i z uwzględnieniem kluczowych wskaźników wydajności. 
Zastosowano też metody analityczne do dalszego sprecyzowania koncepcji i
 przeprowadzenia ich oceny ilościowej.
Zorganizowano trzy warsztaty w celu upowszechniania wyników projektu
 i weryfikowania wykonalności kreślonej wizji. Europejskie lotniska będą
 teraz przygotowane na wymagania przyszłości.












