Nadciągają superszybkie samoloty

Realistyczne nowe koncepcje zaawansowanych technologii napędu mogą otworzyć drogę do stworzenia samolotów cywilnych docierających na drugą stronę świata w 2–4 godzin.

Kilka lat temu zrealizowano finansowany ze środków UE projekt LAPCAT, którego celem była identyfikacja i ocena kluczowych technologii napędu, które pozwoliłyby znacznie skrócić czas lotów długodystansowych. Badane technologie mogłyby umożliwić przelot na przykład z Brukseli do Sydney w czasie rzędu 2–4 godzin. Przyjmując wyniki poprzedniego projektu za punkt wyjścia, prace najnowszej inicjatywy "Long-term advanced propulsion concepts and technologies II" (LAPCAT-II) skoncentrowano na dwóch koncepcjach uznanych za najbardziej realistyczne: technologiach umożliwiających uzyskanie prędkości przelotowych Mach 5 i Mach 8.

W ramach projektu połączyło siły 16 partnerów z sześciu krajów europejskich. Przeanalizowano zakładane parametry osiągów samolotu Mach 5 i jego turbosilnika strumieniowego z chłodzeniem wstępnym, uwzględniając konstrukcję, osiągi i ekologiczność dyszy, parametry spalania i strukturę. Dzięki temu stworzono ulepszoną konstrukcję samolotu Mach 5 i opracowano szczegółowy plan jego rozwoju.

Rozwinięcie koncepcji samolotu Mach 8 wykorzystującego silnik strumieniowy o dwóch trybach pracy wymagało przezwyciężenia trudności związanych z zapewnieniem odpowiednich osiągów zarówno przy prędkościach przelotowych, jak i w skrajnych warunkach przejściowych występujących podczas startu, przyspieszania itp. Badacze skoncentrowali się na optymalnym zintegrowaniu płatowca z silnikiem na całej trajektorii lotu, aby przezwyciężyć problem dużej masy startowej. Poszukując rozwiązań dających optymalne osiągi i zużycie paliwa, ponownie zbadano różnorodne koncepcje, w tym silniki turboodrzutowe i rakietowe.

Proces projektowania samolotu Mach 8 objął opracowanie narzędzi i metod do integracji silnika z płatowcem oraz przeprowadzenie analizy cyklu zasysania powietrza przy dużych prędkościach. Dodatkowo analizowano zachowania silnika i płatowca przy parametrach mieszczących się w założeniach konstrukcyjnych i wykraczających poza nie oraz dokonano oceny kwestii projektowych dotyczących aerotermodynamiki, wlotów, dysz i spalania.

Prace i wyniki projektu przybliżyły perspektywę stworzenia samolotów naddźwiękowych i hiperdźwiękowych, które mogłyby w nieodległej przyszłości całkowicie odmienić oblicze lotnictwa cywilnego.

opublikowano: 2015-02-26
Komentarze


Polityka Prywatności