Kilka lat temu zrealizowano finansowany ze środków UE projekt LAPCAT, 
którego celem była identyfikacja i ocena kluczowych technologii napędu, 
które pozwoliłyby znacznie skrócić czas lotów długodystansowych. Badane 
technologie mogłyby umożliwić przelot na przykład z Brukseli do Sydney w
 czasie rzędu 2–4 godzin. Przyjmując wyniki poprzedniego projektu za 
punkt wyjścia, prace najnowszej inicjatywy "Long-term advanced 
propulsion concepts and technologies II" (
LAPCAT-II)
 skoncentrowano na dwóch koncepcjach uznanych za najbardziej 
realistyczne: technologiach umożliwiających uzyskanie prędkości 
przelotowych Mach 5 i Mach 8.
W ramach projektu połączyło siły 16 partnerów z sześciu krajów 
europejskich. Przeanalizowano zakładane parametry osiągów samolotu 
Mach 5 i jego turbosilnika strumieniowego z chłodzeniem wstępnym, 
uwzględniając konstrukcję, osiągi i ekologiczność dyszy, parametry 
spalania i strukturę. Dzięki temu stworzono ulepszoną konstrukcję 
samolotu Mach 5 i opracowano szczegółowy plan jego rozwoju.
Rozwinięcie koncepcji samolotu Mach 8 wykorzystującego silnik 
strumieniowy o dwóch trybach pracy wymagało przezwyciężenia trudności 
związanych z zapewnieniem odpowiednich osiągów zarówno przy prędkościach
 przelotowych, jak i w skrajnych warunkach przejściowych występujących 
podczas startu, przyspieszania itp. Badacze skoncentrowali się na 
optymalnym zintegrowaniu płatowca z silnikiem na całej trajektorii lotu,
 aby przezwyciężyć problem dużej masy startowej. Poszukując rozwiązań 
dających optymalne osiągi i zużycie paliwa, ponownie zbadano różnorodne 
koncepcje, w tym silniki turboodrzutowe i rakietowe.
Proces projektowania samolotu Mach 8 objął opracowanie narzędzi i 
metod do integracji silnika z płatowcem oraz przeprowadzenie analizy 
cyklu zasysania powietrza przy dużych prędkościach. Dodatkowo 
analizowano zachowania silnika i płatowca przy parametrach mieszczących 
się w założeniach konstrukcyjnych i wykraczających poza nie oraz 
dokonano oceny kwestii projektowych dotyczących aerotermodynamiki, 
wlotów, dysz i spalania.
Prace i wyniki projektu przybliżyły perspektywę stworzenia samolotów
 naddźwiękowych i hiperdźwiękowych, które mogłyby w nieodległej 
przyszłości całkowicie odmienić oblicze lotnictwa cywilnego.