Sprężone powietrze bywa nazywane czwartym medium przemysłowym, tuż po prądzie, gazie ziemnym i wodzie. Nowatorskie techniki monitorowania pozwolą wyeliminować częsty problem, jakim jest zanieczyszczenie sprężonego powietrza olejem.
Powietrze sprężone do mniejszej objętości uzyskuje ciśnienie
przekraczające atmosferyczne, co jest wykorzystywane w wielu
zastosowaniach przemysłowych i domowych. Wytworzona w tej sposób siła
działającą na jednostkę powierzchni może wprawiać w ruch narzędzia
pneumatyczne. Może też służyć do atomizowania lub rozpylania różnego
rodzaju substancji (na przykład lakierów samochodowych), napowietrzania
reaktorów farmaceutycznych podczas utleniania i czyszczenia podzespołów
elektronicznych podczas produkcji.
W tych i innych zaawansowanych zastosowaniach wymagana jest bardzo
wysoka czystość sprężonego powietrza. Zanieczyszczenia olejem stanowią
poważny problem, lecz obecnie nie istnieje niezawodny i odpowiednio
czuły system bieżącego ich wykrywania. Naukowcy korzystający z
dofinansowania UE dla projektu "Detection of oil in compressed air" (
DOCA)
zajęli się stworzeniem pilnie potrzebnego rozwiązania w postaci nowego
systemu czujników czasu rzeczywistego. Nowy system będzie wykrywać olej
we wszelkiej postaci (cieczy, aerozolu i oparów), zapewniając zgodność z
przepisami i eliminując ryzyko incydentów i odpowiedzialności w razie
niedotrzymania parametrów.
Badacze wybrali metodę spektroskopii optycznej. Jest to najbardziej
obiecująca technika, zapewniająca wyjątkowo dużą czułość (zgodną z
wymogami jakości powietrza według Klasy I standardu ISO-8573),
powtarzalność, odporność na zakłócenia i stabilność kalibracji.
Platforma czujników będzie złożona z trzech modułów: układu próbkowania,
spektroskopu optycznego i elektroniki wraz z oprogramowaniem.
Układ próbkowania został już zaprojektowany i umożliwia nieinwazyjne
monitorowanie poziomu zanieczyszczeń olejowych w strumieniu sprężonego
powietrza. Prace nad spektroskopem optycznym wykorzystującym metodę
spektroskopii fotoakustycznej postępują zgodnie z planem. Technika ta
opiera się na zjawisku emitowania dźwięku (fali ciśnienia rozszerzenia
cieplnego) w reakcji na pochłonięcie energii elektromagnetycznej
(światła). Jest to metoda względnie prosta i tania, a mimo to bardzo
czuła. Obecne prace rozwojowe skoncentrowano na optymalizacji tej
techniki w celu zwiększenia jej czułości, potencjalnie nawet
dziesięciokrotnie.
Wstępne wyniki wskazują na wykonalność czujnika spełniającego
wymagania co najmniej Klasy I. Oczekiwane jest uzyskanie patentu.
Zaprojektowano też elektronikę czujnika i stworzono niezbędne
oprogramowanie.
Technologia DOCA do bieżącego wykrywania zanieczyszczeń olejowych w
sprężonym powietrzu będzie mieć ogromny wpływ na koszty i efektywność
monitorowania. Wkrótce po zakończeniu projektu powinien być gotowy
produkt komercyjny.