Grupa partnerów z UE zwiększyła zdolność przemysłu lotniczego do wprowadzania innowacji i szybkiego reagowania na zapotrzebowanie na nowe samoloty. W pracach zespołu skoncentrowano się na 13 priorytetach ekonomicznych i ekologicznych, jednocześnie analizując możliwości nawiązywania współpracy międzynarodowej i pozyskiwania funduszy.
Cykle projektowe w przemyśle lotniczym są tradycyjnie długie, a
wprowadzanie zmian powolne, jednak czynniki ekologiczne i coraz większa
presja konkurencji stały się obecnie katalizatorami szybkich przemian.
Sprostanie nowym zapotrzebowaniom będzie wymagać rozbudowy wszystkich
obszarów łańcucha dostaw europejskiego przemysłu lotniczego.
Finansowany ze środków UE projekt "Clean Aerospace REgions" (
CARE)
powołano w celu opracowania ram europejskich dla promowania innowacji w
lotnictwie z uwzględnieniem kwestii ekologicznych i międzynarodowych.
Prace projektu angażowały 10 partnerów i trwały trzy lata, od stycznia
2012 r. do końca 2014 r.
Zaczęto od przeanalizowania bieżącej sytuacji w obszarach
tematycznych poszczególnych klastrów projektu. Opracowano raport
wskazujący łącznie 32 kluczowe priorytety ekologiczne i ekonomiczne.
Następnie w ramach konsorcjum zdefiniowano 13 najważniejszych tematów
prac i przygotowano plan działania.
Partnerzy konsorcjum zidentyfikowali dostępne źródła finansowania i
opracowali bazę danych podmiotów zainteresowanych współpracą przy
badaniach związanych z tematyką projektu CARE. Z końcem pierwszego
okresu sprawozdawczego udało się już w 80% osiągnąć przyjęty cel
pozyskania 300 zainteresowanych.
W ramach każdego klastra przeprowadzono też analizę atutów, słabych
stron, okazji i zagrożeń w odniesieniu do badań. Całościowe porównanie
pozwoliło określić możliwości i pozycję każdego klastra względem
pozostałych w świetle 13 kluczowych zagadnień.
Wysiłki projektu CARE zaowocowały utworzeniem bazy danych podmiotów z
sektora lotniczego zainteresowanych współpracą badawczą w dziedzinie
lotnictwa ekologicznego. Dzięki przeprowadzonym pracom zwiększono zakres
wspólnych badań, a zarazem konkurencyjność całego sektora.