Technologie do cichszych silników lotniczych

Aircraft engines, fot. By Kristoferb (Own work) [CC BY-SA 3.0
Duża moc często wiąże się z poważną wadą w postaci dużego hałasu. Naukowcy korzystający z dofinansowania UE zajęli się doskonaleniem metod tłumienia hałasu generowanego przez silniki lotnicze.
 
Do zmniejszania hałasu w gorących obszarach silników lotniczych używane 
są obecnie konwencjonalne, perforowane wkładki akustyczne. Istniejące 
technologie wkładek stosowanych we wlotach silników nie spełniają jednak
 wymagań termicznych i innych wymagań funkcjonalnych, jakie narzucają 
gorące gazy wylotowe w turbinach.
Za cel finansowanego ze środków UE projektu "Integration of a hot 
stream liner into the turbine exit casing (TEC)" (HOSTEL) przyjęto 
opracowanie koncepcji wkładki akustycznej nadającej się do użytku w 
obudowie wylotu turbiny.
Koncepcja wkładki HOSTEL opiera się na zastosowaniu zespolonej 
konstrukcji wierzchniego arkusza wkładki, stanowiącej połączenie 
cienkiej warstwy pianki metalowej z blachą perforowaną. Wcześniejsze 
badania wykazały, że taka struktura daje dobre parametry akustyczne przy
 minimalnej zależności od przepływu i temperatury. Warstwa pianki 
metalowej jest lutowana na twardo z klasyczną strukturą przekładkową o 
budowie plastra miodu, a całość zostaje ściśnięta z określoną siłą. 
Zwiększa to opór akustyczny i zmniejsza nieliniowość reagowania wkładki 
na zmiany przepływu i temperatury.
Naukowcy wykonali szereg symulacji na jednej komórce wkładki 
wzorcowej z jednym otworem. Aby zbadać wariacje w zachowaniu komórki 
wkładki, przeprowadzono obliczenia dla kilku scenariuszy przepływu z 
różnymi średnimi prędkościami przepływu, temperaturami i parametrami 
materiału pianki. Prace skoncentrowano na badaniu równowagi mocy 
akustycznej, czyli zależności między mocą akustyczną rozpraszaną przez 
komórkę a mocą wejściową.
Partnerzy projektu zajęli się też badaniem lutowania twardego 
próbek. Wiele uwagi poświęcono rozwiązywaniu problemów wynikających z 
interakcji lutowia z pianką niklową.
Wyniki projektu HOSTEL powinny pomóc partnerom projektu w 
dostrojeniu hybrydowej wkładki akustycznej do częstotliwości ruchu 
łopatek turbiny niskociśnieniowej demonstracyjnego silnika 
turbowentylatorowego z przekładnią SAGE 4, opracowanego w ramach 
koncepcji SAGE (Sustainable and Green Engine).
Badania projektu HOSTEL powinny wspomóc rozwój wkładek akustycznych 
spełniających wymagania termiczne i inne wymogi funkcjonalne. Elementy 
te mają kluczowe znaczenie dla ograniczania hałasu samolotów.
opublikowano: 2015-03-05