Technologie do cichszych silników lotniczych
Duża moc często wiąże się z poważną wadą w postaci dużego hałasu. Naukowcy korzystający z dofinansowania UE zajęli się doskonaleniem metod tłumienia hałasu generowanego przez silniki lotnicze.
Do zmniejszania hałasu w gorących obszarach silników lotniczych używane
są obecnie konwencjonalne, perforowane wkładki akustyczne. Istniejące
technologie wkładek stosowanych we wlotach silników nie spełniają jednak
wymagań termicznych i innych wymagań funkcjonalnych, jakie narzucają
gorące gazy wylotowe w turbinach.
Za cel finansowanego ze środków UE projektu "Integration of a hot
stream liner into the turbine exit casing (TEC)" (HOSTEL) przyjęto
opracowanie koncepcji wkładki akustycznej nadającej się do użytku w
obudowie wylotu turbiny.
Koncepcja wkładki HOSTEL opiera się na zastosowaniu zespolonej
konstrukcji wierzchniego arkusza wkładki, stanowiącej połączenie
cienkiej warstwy pianki metalowej z blachą perforowaną. Wcześniejsze
badania wykazały, że taka struktura daje dobre parametry akustyczne przy
minimalnej zależności od przepływu i temperatury. Warstwa pianki
metalowej jest lutowana na twardo z klasyczną strukturą przekładkową o
budowie plastra miodu, a całość zostaje ściśnięta z określoną siłą.
Zwiększa to opór akustyczny i zmniejsza nieliniowość reagowania wkładki
na zmiany przepływu i temperatury.
Naukowcy wykonali szereg symulacji na jednej komórce wkładki
wzorcowej z jednym otworem. Aby zbadać wariacje w zachowaniu komórki
wkładki, przeprowadzono obliczenia dla kilku scenariuszy przepływu z
różnymi średnimi prędkościami przepływu, temperaturami i parametrami
materiału pianki. Prace skoncentrowano na badaniu równowagi mocy
akustycznej, czyli zależności między mocą akustyczną rozpraszaną przez
komórkę a mocą wejściową.
Partnerzy projektu zajęli się też badaniem lutowania twardego
próbek. Wiele uwagi poświęcono rozwiązywaniu problemów wynikających z
interakcji lutowia z pianką niklową.
Wyniki projektu HOSTEL powinny pomóc partnerom projektu w
dostrojeniu hybrydowej wkładki akustycznej do częstotliwości ruchu
łopatek turbiny niskociśnieniowej demonstracyjnego silnika
turbowentylatorowego z przekładnią SAGE 4, opracowanego w ramach
koncepcji SAGE (Sustainable and Green Engine).
Badania projektu HOSTEL powinny wspomóc rozwój wkładek akustycznych
spełniających wymagania termiczne i inne wymogi funkcjonalne. Elementy
te mają kluczowe znaczenie dla ograniczania hałasu samolotów.
opublikowano: 2015-03-05