Zwiększanie zasięgu pojazdów elektrycznych

Jeden z projektów finansowanych przez UE zajął się opracowaniem trzech generacji prototypowych akumulatorów litowo-siarkowych (Li-S). Przezwyciężenie najistotniejszych trudności skracających czas pracy na akumulatorach Li-S powinno utorować drogę do obiecujących zastosowań w przemyśle motoryzacyjnym.

Stworzenie akumulatorów zdolnych magazynować duże ilości energii przez dłuższy czas miałoby ogromne znaczenie naukowe i technologiczne. Przykładem takiego rozwiązania mogą być ogniwa Li-S, które w porównaniu z konwencjonalnymi ogniwami litowo-jonowymi dają większą gęstość energii niższym kosztem. Pomimo znacznych postępów nadal istnieje wiele wyzwań utrudniających ich upowszechnienie. Najpoważniejsze problemy to słabe przewodnictwo własne siarki oraz przenikanie do elektrolitu niepożądanych związków (wielosiarczków) powstających w wyniku dezintegracji katody.

Badacze pracujący nad finansowanym ze środków UE projektem "Advanced European lithium sulphur cells for automotive applications" (EUROLIS) dążą do zwiększania stabilności katod Li-S poprzez zastosowanie zbiorników wielosiarczków o zmodyfikowanych powierzchniach. Proponowany układ o dużym polu powierzchni powinien umożliwić słabą adsorpcję wielosiarczków pośrednich i odwracalną desorpcję. Pozwoliłoby to w pełni wykorzystywać materiał aktywny.

Dokładniejsze zrozumienie wpływu pola powierzchni i interakcji zachodzących między elektrolitem a siarkowymi kompozytami katody wymaga wiarygodnych technik charakteryzowania. W ramach projektu EUROLIS stworzono różnorodne narzędzia in situ i ex situ do analizowania akumulatorów Li-S na różnych etapach ładowania i rozładowywania. Pozwoliły one lepiej poznać właściwości elektrochemiczne akumulatora Li-S. Uczestnicy projektu EUROLIS wykorzystali je do skutecznego monitorowania procesów formowania i dyfuzji (migracji) wielosiarczków w różnych częściach akumulatora Li-S.

Zastosowane metody spektroskopii w ultrafiolecie w połączeniu ze sprzętem w postaci zmodyfikowanych ogniw czteroelektrodowych Swagelok mogą posłużyć zarówno do określania ilości wielosiarczków w separatorze, jak i do rozróżniania typów wielosiarczków. Z kolei zastosowanie rentgenowskiej spektroskopii absorpcji na krawędzi K siarki pozwoliło partnerom jakościowo i ilościowo określać zawartość wielosiarczków w katodzie kompozytowej.

Skład elektrody dobrano w taki sposób, aby maksymalizować ładowanie siarki na elektrodzie dodatniej. Zaadaptowane separatory, elementy litowe i elektrolity posłużyły do przygotowania 12 ogniw prototypowych w konfiguracji standardowej. Z innych działań można wskazać testy porównawcze innych technologii ogniw Li-S. Skoncentrowano się na akumulatorach stałych i polimerowych, w których możliwe byłoby skuteczne zapobieganie migracji wielosiarczków.

Działania projektu EUROLIS wnoszą ważny wkład w rozwój wiedzy na temat wytwarzania akumulatorów Li-S. Informacje o projekcie są upowszechniane poprzez jego witrynę internetową, w publikacjach w czasopismach naukowych i podczas konferencji.

opublikowano: 2015-03-16
Komentarze


Polityka Prywatności