Dramatyczne ograniczenie hałasu ruchu drogowego dzięki nawierzchniom ze zutylizowanych opon spojonych żywicą

Innowacyjna nawierzchnia drogowa o znacznej zawartości zutylizowanych opon samochodowych spojonych elastyczną żywicą mogłaby dramatycznie zmniejszyć hałas ruchu drogowego (w stopniu porównywalnym z trzymetrowym ekranem akustycznym), stanowiąc jednocześnie ekologiczną metodę utylizacji zużytych opon.

Elastyczna warstwa wierzchnia drogi pozwoliłaby skuteczniej redukować hałas ruchu drogowego poprzez tłumienie wibracji opon.

Za cel finansowanego ze środków UE projektu "Poroelastic road surface: An innovation to avoid damages to the environment" (PERSUADE) przyjęto opracowanie takiego supermateriału tłumiącego hałas poprzez zastosowanie domieszki granulatu ze zużytych opon.

Nawierzchnia poroelastyczna (PERS) składa się z granulatu gumowego ze zmielonych opon łączonego w różnych proporcjach z kruszywami skalnymi i spojonego żywicą syntetyczną zamiast spoiwa bitumicznego. Stosowane są też substancje dodatkowe dające nawierzchni pożądane właściwości. Badacze z projektu PERSUADE opracowali w warunkach laboratoryjnych dwie różne mieszanki, które poddano testom na małą skalę w Danii, Belgii, Szwecji i Słowenii.

Poszerzając zakres testów nawierzchni, badacze przygotowali różnej długości pełnowymiarowe odcinki testowe z mieszanek o różnych proporcjach kruszywa, gumy i spoiwa, wykorzystując drogi o różnym natężeniu ruchu w Danii, Szwecji, Polsce, Belgii i Słowenii. Choć osiągnięto zmniejszenie hałasu o 8 do 10 dBA w porównaniu z tradycyjnym asfaltem, pojawiły się problemy techniczne związane z konstrukcją i trwałością nawierzchni. Na przykład pierwszy odcinek testowy w Danii trzeba było wymienić z powodu przedwczesnego zużycia spowodowanego zastosowaniem zbyt płynnego spoiwa. Po rozwiązaniu tego problemu wszystkie odcinki testowe są w dobrym stanie, z wyjątkiem odcinka polskiego, na którym wystąpił problem z warstwą klejącą.

Pomimo tych trudności technicznych inicjatywa PERS ma ogromny potencjał, obiecując dramatyczne zmniejszenie hałasu, realną (i tańszą) alternatywę dla ekranów akustycznych, mniejsze zużycie energii przy układaniu niż nawierzchnie bitumiczne i skuteczne utylizowanie zużytych opon. Konsorcjum PERSUADE monitoruje pełnowymiarowe odcinki testowe, dokonując pomiarów licznych parametrów, w tym przyczepności, właściwości w warunkach zimowych, ograniczania hałasu i trwałości.

opublikowano: 2015-03-19
Komentarze


Polityka Prywatności