Innowacyjna nawierzchnia drogowa o znacznej zawartości zutylizowanych opon samochodowych spojonych elastyczną żywicą mogłaby dramatycznie zmniejszyć hałas ruchu drogowego (w stopniu porównywalnym z trzymetrowym ekranem akustycznym), stanowiąc jednocześnie ekologiczną metodę utylizacji zużytych opon.
Elastyczna warstwa wierzchnia drogi pozwoliłaby skuteczniej redukować hałas ruchu drogowego poprzez tłumienie wibracji opon.
Za cel finansowanego ze środków UE projektu "Poroelastic road surface: An innovation to avoid damages to the environment" (
PERSUADE) przyjęto opracowanie takiego supermateriału tłumiącego hałas poprzez zastosowanie domieszki granulatu ze zużytych opon.
Nawierzchnia poroelastyczna (PERS) składa się z granulatu gumowego
ze zmielonych opon łączonego w różnych proporcjach z kruszywami skalnymi
i spojonego żywicą syntetyczną zamiast spoiwa bitumicznego. Stosowane
są też substancje dodatkowe dające nawierzchni pożądane właściwości.
Badacze z projektu PERSUADE opracowali w warunkach laboratoryjnych dwie
różne mieszanki, które poddano testom na małą skalę w Danii, Belgii,
Szwecji i Słowenii.
Poszerzając zakres testów nawierzchni, badacze przygotowali różnej
długości pełnowymiarowe odcinki testowe z mieszanek o różnych
proporcjach kruszywa, gumy i spoiwa, wykorzystując drogi o różnym
natężeniu ruchu w Danii, Szwecji, Polsce, Belgii i Słowenii. Choć
osiągnięto zmniejszenie hałasu o 8 do 10 dBA w porównaniu z tradycyjnym
asfaltem, pojawiły się problemy techniczne związane z konstrukcją i
trwałością nawierzchni. Na przykład pierwszy odcinek testowy w Danii
trzeba było wymienić z powodu przedwczesnego zużycia spowodowanego
zastosowaniem zbyt płynnego spoiwa. Po rozwiązaniu tego problemu
wszystkie odcinki testowe są w dobrym stanie, z wyjątkiem odcinka
polskiego, na którym wystąpił problem z warstwą klejącą.
Pomimo tych trudności technicznych inicjatywa PERS ma ogromny
potencjał, obiecując dramatyczne zmniejszenie hałasu, realną (i tańszą)
alternatywę dla ekranów akustycznych, mniejsze zużycie energii przy
układaniu niż nawierzchnie bitumiczne i skuteczne utylizowanie zużytych
opon. Konsorcjum PERSUADE monitoruje pełnowymiarowe odcinki testowe,
dokonując pomiarów licznych parametrów, w tym przyczepności, właściwości
w warunkach zimowych, ograniczania hałasu i trwałości.