Wydajne sieci
transportu miejskiego umożliwiają płynne korzystanie z różnych środków
transportu. Większość współczesnych punktów przesiadkowych jest
niedostatecznie zoptymalizowana, przez co nie odpowiada potrzebom i
wymaganiom dojeżdżających, szczególnie kobiet, osób starszych i osób
niepełnosprawnych.
Aby stworzyć efektywne i zrównoważone miejskie punkty przesiadkowe, finansowany ze środków UE projekt CITY-HUB
zajął się opracowaniem rozwiązań koordynacji, systemów informacyjnych i
modeli biznesowych. Skoncentrowano się na opracowaniu zintegrowanego
modelu biznesowego, uwzględniającego wszystkie aspekty przesiadek
miejskich.
W pierwszym okresie sprawozdawczym badacze dokonali analizy obecnego
stanu miejskich punktów przesiadkowych, zidentyfikowali głównych
uczestników i ich role oraz przeprowadzili rozmowy z zainteresowanymi
stronami i ankiety wśród dojeżdżających. Zweryfikowano i przetestowano
główne czynniki wpływające na przesiadanie się, takie jak efektywne
planowanie i projektowanie, dostępność dla wszystkich, dogodność i
bezpieczeństwo.
Na podstawie analiz przypadków zidentyfikowano najlepsze praktyki, istniejące przeszkody i obszary wymagające ulepszenia.
Badacze przyjęli wyniki oceny bieżącego stanu rzeczy i analiz
przypadków za punkt wyjścia dla stworzenia wydajnego i inteligentnego
modelu projektowania punktów przesiadkowych. Dokonano też przeglądu
miejskich punktów przesiadkowych pod kątem funkcjonowania, zarządzania,
wzajemnych połączeń, usług informacyjnych i efektywności.
Wszystkie wyniki zostaną wykorzystane w drugim okresie
sprawozdawczym do dostarczenia pełnego zestawu wytycznych
metodologicznych do integrowania modeli projektowania i zarządzania.
Proponując rozwiązania umożliwiające zrównoważone planowanie i
projektowanie, projekt CITY-HUB zamierza przyczynić się do tworzenia
bardziej inteligentnych, czystszych i bezpieczniejszych miejskich
punktów przesiadkowych.