Na drodze ku bardziej ekologicznym ciężarówkom
Jeden z projektów finansowanych ze środków UE zajął się zmniejszaniem śladu węglowego ciężarówek poprzez opracowanie nowego typu opon ciężarowych wraz z czujnikami i zaawansowanymi mechanizmami telematyki przyczep.
Przemysł motoryzacyjny jest jednym z filarów gospodarki UE. W ramach Europejskiej Inicjatywy na rzecz Samochodów Ekologicznych (EGCI) przyjęto już szereg środków mających zwiększyć konkurencyjność tej branży. Wbrew nazwie inicjatywy jej działania mają też na celu wspomaganie badań i rozwoju w odniesieniu do technologii ekologicznych, które już w niedalekiej przyszłości znajdą zastosowanie w ciężarówkach i autobusach. Duże znaczenie dla poprawiania osiągów pojazdów ciężkich mają kwestie zarządzania energią, aerodynamiki, niskich oporów toczenia, ekologicznych technik jazdy i innowacyjnych podejść konstrukcyjnych.
Projekt LORRY przyczynia się zwiększania ekologiczności, bezpieczeństwa i wydajności przewozów towarowych. Jednocześnie celem jest promowanie holistycznego podejścia do tworzenia inteligentnych systemów transportu.
Projekt LORRY opracowuje innowacyjną koncepcję opon o niskich oporach toczenia w połączeniu z obszernym zestawem narzędzi do oszczędzania paliwa we flotach pojazdów. Badacze testują nowe wzory i rozmiary bieżników opon do kół skrętnych i kół przyczep. Warunki jazdy ciężarówki i przyczepy będą na bieżąco monitorowane przez system korygujący parametry w celu optymalizacji spalania. Zostaną między innymi zastosowane czujniki mierzące istotne parametry jezdne opon, w tym ciśnienie, obciążenie i prędkość. Dane telematyczne i geolokalizacyjne umożliwią też śledzenie flot w czasie rzeczywistym i gromadzenie informacji na temat topologii dróg, topografii nawierzchni i warunków pogodowych.
Proponowana koncepcja wykracza poza najnowocześniejsze dotąd rozwiązania w zakresie oporów toczenia opon, spalania, bezpieczeństwa jazdy, osiągów oraz ekologiczności materiałów i metod produkcji. Oczekuje się zmniejszenia oporów toczenia ciężarowych opon kół skrętnych i kół przyczep o co najmniej 20%. Dodatkowo zostanie zwiększona wytrzymałość opon ciężarowych oraz ich bezpieczeństwo na mokrych nawierzchniach.
Dotychczas badacze opracowali zaawansowane mieszanki gumowe do opon ciężarowych, łącząc i wykorzystując innowacyjne receptury i techniki przygotowywania z użyciem krzemionki, sadzy i wielościennych nanorurek węglowych. Opracowano nowe metody pomiarowe do przewidywania zachowań materiałów. Poczyniono też postępy w tworzeniu narzędzia do analizowania i modelowania osiągów opon.
Innowacyjne koncepcje projektu LORRY wykraczają daleko poza oczekiwania inicjatywy EGCI na rok 2015, umożliwiając płynne dołączanie i wspomaganie przyszłych inicjatyw dotyczących specjalistycznych i ekologicznych pojazdów ciężarowych.
opublikowano: 2015-04-20