Automatyzacja pomiaru dysków z łopatami

Współcześnie kluczowe części silników lotniczych są wytwarzane w różnych zakładach położonych w różnych krajach, co wymaga przeprowadzania ich kontroli w ujednolicony sposób. Dla naukowców finansowanych ze środków UE najlepszym sposobem na zapewnienie jednorodności jest automatyzacja procesu oceny tych części.

Przy rosnącej złożoności silników lotniczych określenie niezawodności kluczowych komponentów, takich jak dyski z łopatami będące częścią turbin, staje się coraz bardziej wymagającym zadaniem. Aby zachować zgodność z surowymi normami z zakresu jakości i bezpieczeństwa, wymienione dyski z łopatami przechodzą obecnie wielogodzinne badania przeprowadzane przez specjalistów. Nawet bardzo niewielkie pęknięcie może ograniczyć niezawodność i trwałość komponentu.

Wykrywane wady są mierzone w skali milimetrowej, w celu zapewnienia ich opisu ilościowego. Optyczne systemy pomiarowe zapewniają precyzyjne dane dotyczące wad powierzchniowych. Najnowocześniejsze dotykowe systemy pomiarowe są bardziej odpowiednie do przeprowadzania kontroli ze względu na ich niższą rozdzielczość. W rezultacie, kontrola i precyzyjne pomiary dysków z łopatami są przeprowadzane oddzielnie.

W przyszłości wszystkie etapy mogłyby być realizowane za pomocą jednego systemu opracowanego w ramach finansowanego ze środków UE projektu "Automated geometrical measurement and visual inspection for blisks" (AMI4BLISK). To nowe rozwiązanie przeznaczone do zautomatyzowanych pomiarów i kontroli wzrokowej dysków z łopatami składa się z dwóch urządzeń do pomiaru współrzędnych (CMM) wyposażonych w czujniki optyczne.

Urządzenia CMM mogą służyć do określenia geometrii dysku z łopatami. W pierwszym etapie gromadzone są informacje o rzeczywistym kształcie komponentu oraz dane o możliwych odchyleniach od pożądanych wymiarów. Jego powierzchnia jest również skanowana z wykorzystaniem wielu kamer w celu wykrycia nieprawidłowości. Informacje o położeniu i rodzaju wady (zadrapania, wgłębienia itp.) są zapisywane w celu przeprowadzenia dalszych analiz.

Naukowcy uczestniczący w projekcie opracowali zaawansowane algorytmy służące do przetwarzania obrazów powierzchni dysków z łopatami. Algorytmy te powinny być stosowane w odniesieniu do niewielkiej liczby próbek typowych dla dysków z łopatami w celu automatycznego wykrycia i sklasyfikowania wad. Jednak w przypadku takich wykrytych wad zachodzi konieczność przeprowadzenia dodatkowej kontroli przez specjalistę.

Ostateczna wersja systemu AMI4BLISK umożliwi przeprowadzenie oceny dysku z łopatami, włącznie z kontrolą wzrokową i zautomatyzowanym pomiarem wad w czasie krótszym niż osiem godzin. Niezawodność oceny dysku z łopatami będzie większa od osiąganej do chwili obecnej, co przyniesie zarówno techniczne, jak i gospodarcze korzyści dla przemysłu lotniczego.

Projekt AMI4BLISK zapewnił naukowcom możliwość opracowania innowacyjnego rozwiązania, które umożliwi europejskiemu przemysłowi lotniczemu osiągnięcie ściślejszych zakresów tolerancji i pozostawienie konkurencji w tyle.

opublikowano: 2015-05-18
Komentarze


Polityka Prywatności