Drukowanie przestrzenne, zwane inaczej wytwarzaniem przyrostowym, to szybki proces tworzenia części o złożonej geometrii przy minimalnych stratach materiałowych. Innowacyjne zastosowanie drukowania przestrzennego w miejscowej konserwacji i naprawie samolotów jest w zasięgu ręki.
Drukowanie przestrzenne, które polega na sekwencyjnym dodawaniu warstw
materiału zgodnie ze specyfikacjami określonymi w pliku CAD, znacznie
się rozwinęło odkąd wykorzystano je po raz pierwszy do produkcji
niewielkich partii części projektowanych na zamówienie. Zastosowanie tej
techniki w procesach konserwacji, naprawy i przeglądu (MRO) w przemyśle
lotniczym to obiecujący sposób na redukcję kosztów, czasu postoju i
ilości złomowanych odpadów. UE wspiera działania realizowane w ramach
projektu "Future repair and maintenance for aerospace industry" (
REPAIR).
Już samo przechowywanie surowca, zamiast milionów podzespołów zapasowych prowadzi do uwolnienia dużej części kapitału i zminimalizowania potencjalnych strat materiałowych. Wyeliminowane zostaje także zużycie energii w procesie produkcji tych części. Naukowcy planują zademonstrować korzyści płynące z produkcji nowych części, zamiast kupowania ich w kontekście poprawy opłacalności procesów MRO w lotnictwie i transporcie powietrznym.
W pierwszym okresie sprawozdawczym zespół zdefiniował platformę zarządzania technologią informacyjną (IT) i zaplanował system produkcji. Zespół stworzył także system klasyfikacji dla drukowania przestrzennego, zwłaszcza części lotniczych i astronautycznych, który usprawni proces sugerowania najlepszych opcji naprawy. Powstała także podstawowa struktura części certyfikacji programu IT.
Partnerzy projektu dokonali oceny procesów wytwórczych i zidentyfikowali główne czynniki kosztowe, które należy włączyć do narzędzia wspomagania decyzji. Konsorcjum zidentyfikowało cztery przyszłe scenariusze uwzględniające wskaźniki związane z prawdopodobną ewolucją techniki drukowania przestrzennego, chcąc zagwarantować, że narzędzie wspomagania decyzji pozostanie relewantne.
Ponadto naukowcy wybrali części próbne i opracowali urządzenie do prób. Trwają prace nad urządzeniem mocującym i systemem kontroli in situ, a także nad oprogramowaniem do integracji procesu laserowego nanoszenia powłok.
Technologia REPAIR przyniesie wiele korzyści, np. obniżając koszty i czas MRO, tworząc miejsca pracy, redukując odpady materiałowe i zużycie energii, a także zwiększając bezpieczeństwo samolotów. Innowacyjne zastosowanie drukowania przestrzennego do konserwacji i napraw na miejscu to koncepcja gotowa do startu.