Osłony do samolotów
Naukowcy korzystający z dofinansowania UE badają nowe koncepcje projektowe mające chronić samoloty przyszłości przed uszkodzeniami w razie awarii komponentów silnika.
Materiały kompozytowe mają znacznie lepszy stosunek wytrzymałości do
masy niż materiały konwencjonalne i są powszechnie używane w produkcji
wielu komponentów lotniczych. Dzięki dofinansowaniu UE dla projektu
"Impact test campaign" (IMPTEST) naukowcy opracowują osłony ochronne z
kompozytów polimerowych, które mają chronić samoloty przed drobnymi
odpryskami z wirujących części.
W projekcie IMPTEST do badania wpływu zderzeń na materiały osłon wykorzystywane jest działo gazowe. Pierwsza faza prac obejmuje zbadanie limitów balistycznych różnych osłon metalowych i kompozytowych z użyciem trzech różnych pocisków. Wybrane na tym etapie konstrukcje osłon zostaną następnie wykorzystane do oceny wpływu kątów uderzenia. W ramach projektu badane jest też starzenie się materiałów.
Aby ustalić wpływ temperatury, wiązki włókien są badane w temperaturach od -40 do +120°C. Reakcje próbek na uderzenia są rejestrowane z użyciem szybkiej kamery, a zastosowanie metod fraktograficznych pozwala charakteryzować powstające uszkodzenia.
Dotychczasowe prace naukowców dotyczyły przede wszystkim zaprojektowania i wykonania testowanych osłon oraz zainstalowania i odpowiedniego zmodyfikowania działa gazowego. Przeprowadzono symulacje numeryczne w celu ustalenia odpowiednich rozmiarów i metod unieruchamiania próbek oraz określenia geometrii pocisków testowych. Osłony zostały już wykonane.
Oczekuje się, że wynikiem prac projektu IMPTEST będą sprawdzone osłony z lekkich kompozytów polimerowych, które znajdą zastosowanie przy rozwijaniu istniejących i przyszłych samolotów. Te innowacyjne technologie są niezbędne dla wprowadzania zaawansowanych konstrukcji silników, na przykład silników z odkrytymi śmigłami, które pozwolą ograniczać zużycie paliwa i emisje dwutlenku węgla.
opublikowano: 2015-05-28