Współczesne problemy związane z transportem miejskim, włącznie z
bezładną zabudową i zagęszczeniem ruchu, wymagają znalezienia
odpowiednich rozwiązań. Autobusy stanowią uniwersalne rozwiązanie i
nadal oferują najbardziej zrównoważoną opcję ruchu ulicznego.
Finansowany ze środków UE projekt "The intelligent, innovative, integrated bus systems" (
3IBS) postawił sobie za cel poprawę wydajności, dostępności i skuteczności miejskich systemów transportu autobusowego. Realizowany przez 11 członków projekt poświęcony był postępom poczynionym w ramach wcześniejszego projektu UE (EBSF, 2008–2013), pomagając równocześnie w realizacji celów Komisji Europejskiej dotyczących jakości transportu publicznego. Celem prac było siedem obszarów funkcjonowania systemu transportu autobusowego: dostępność i bezpieczeństwo, świadczenie usług w trakcie wydarzeń specjalnych, intermodalność, poziom obsługi, modułowość, zrównoważenie i standaryzacja technologii informacyjnej. Projekt trwał od października 2012 r. do marca 2015 r.
Członkowie zespołu wykorzystali studia przypadku w celu powiązania koncepcji badawczych z wdrożeniem dobrych praktyk. Prowadzone badanie wiązało się z porównaniem ponad 30 rozwiązań pochodzących z różnych krajów i zaowocowało opracowaniem wytycznych dla transportu publicznego. Dokonany przegląd wskazał również na możliwości standaryzacji i dalszych badań.
Konsorcjum poprosiło zainteresowane strony z obszaru transportu publicznego o określenie aktualnego stanu techniki i ocenę wdrażania strategii w europejskich miastach. Przeprowadzone badanie dotyczyło składu floty, systemów napędowych, energii oraz strategii na przyszłość. Analiza odpowiedzi uzyskanych z 24 krajów podkreśliła lokalne znaczenie autobusów w całej Europie.
W ramach projektu 3IBS powstało zaktualizowane wydanie planu badań dotyczących zaawansowanych, europejskich systemów transportu autobusowego poprzez dokonanie przeglądu wyników innych projektów. Plan ten zidentyfikował główne priorytety badawcze i możliwości finansowania w różnych krajach.
Aby dotrzeć ze swoim przesłaniem do możliwie największej liczby osób, członkowie zespołu rozpowszechniali informacje za pośrednictwem różnych wydarzeń i zgromadzeń oraz za pomocą tradycyjnych mediów.
Projektu 3IBS skłonił zainteresowane strony z dziedziny transportu publicznego do współdzielenia oraz integracji innowacji związanych z systemami transportu autobusowego. Przedsięwzięcie to zapewniło również wsparcie dla przemysłu autobusowego poprzez poprawę wydajności energetycznej i opłacalności oraz umocnienie konkurencyjności tego przemysłu poza Europą.