Lekkie pojazdy miejskie to kategoria pojazdów prostszej i bardziej kompaktowej konstrukcji w porównaniu do większości typowych pojazdów. Jednocześnie pojazdy te doskonale nadają się do czystego, elektrycznego poruszania się w przestrzeni miejskiej. Przepisy nie wymagają jednak, by pojazdy tego typu przechodziły testy zderzeniowe, przez co są one często mniej bezpieczne od "prawdziwych" samochodów.
Aby zachęcać do elektryfikacji transportu drogowego poprzez promowanie pojazdów z alternatywnym systemem zasilania, takich jak EV, Dyrekcja Generalna Komisji Europejskiej ds. Badań i Innowacji uruchomiła szereg projektów pozwalających zademonstrować, że te małe pojazdy mogą także osiągać dostatecznie wysoki poziom bezpieczeństwa, jednocześnie zachowując większą energooszczędność w porównaniu z innymi pojazdami w środowisku miejskim, które generują szkodliwe emisje i gazy cieplarniane.
Zespół projektu "Building blocks concepts for efficient and safe multiuse urban electrical vehicles" (
WIDE-MOB) zajął się całością konstrukcji i opracowaniem komponentów EV, które nadawałyby się do powszechnego stosowania. Celem ostatecznym projektu było zwiększenie bezpieczeństwa i wydajności elektrycznych systemów mobilności miejskiej.
Członkowie projektu stworzyli kilka nowatorskich koncepcji, aby odpowiedzieć na kwestie bezpieczeństwa, a także obniżenia zużycia energii, zastosowania surowców i zredukowania emisji. Koncepcje te obejmują zoptymalizowane nadwozia aerodynamiczne, lekką, tanią, odporną na zderzenia architekturę, całkowitą optymalizację systemu, inteligentne panele słoneczne, a także modularną i nadającą się do rekonfiguracji konstrukcję.
Wdrażając wszystkie te koncepcje, partnerzy projektu WIDE-MOB opracowali działający pojazd demonstracyjny do zastosowań miejskich. Przeprowadzono także wirtualne i fizyczne testy zderzeniowe. Wyniki pokazały, że EV o masie poniżej 600 kg mogą spełniać rygorystyczne normy bezpieczeństwa, osiągać optymalną wydajność i pozyskiwać energię za pomocą dopasowanych inteligentnych paneli słonecznych.
Na koniec zespół sporządził wytyczne dotyczące koncepcji, które umożliwiają ich szerokie zastosowanie w większości EV i architektur HEV.
Biorąc pod uwagę znaczenie obniżenia poziomu emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego, a także cenę i bezpieczeństwa dostaw ropy, EV staną się sensowną alternatywą dla tradycyjnych silników zasilanych paliwem kopalnym. Projekt WIDE-MOB ostatecznie przyczyni się do realizacji celów UE dotyczących rozpowszechnienia czystych i energooszczędnych pojazdów drogowych.