Innowacyjne metody naprawy silników lotniczych
Wysoki koszt wymiany samolotów skłania branżę lotniczą do poszukiwania bardziej opłacalnych metod naprawy i konserwacji, które pozwolą wydłużyć czas eksploatowania istniejących flot.
Lotnictwo poszukuje innowacyjnych metod naprawy, które umożliwiłyby
maksymalne wydłużenie żywotności istniejących konstrukcji przy
utrzymaniu integralności strukturalnej i pozwoliłoby zminimalizować
koszty inwestycji w nowe samoloty.
Materiały kompozytowe są powszechnie używane w przemyśle lotniczym, przynosząc liczne korzyści w postaci zwiększenia żywotności samolotu i zmniejszenia kosztów eksploatacji. Wykorzystania ich potencjału podjęli się uczestnicy finansowanego ze środków UE projektu AEROPLAN (Composites repairs and monitoring and validation - Dissemination of innovations and latest achievements to key players of the aeronautical industry).
W ramach inicjatywy AEROPLAN rozpowszechniano informacje na temat wyników prac badawczo-rozwojowych i innowacji z 12 realizowanych niedawno unijnych projektów dotyczących naprawy i monitorowania materiałów kompozytowych. Projekty te dostarczyły rozwiązań umożliwiających bezpieczniejsze i sprawniejsze, a także szybsze i tańsze naprawy kompozytowych elementów samolotów.
Zdefiniowano potrzeby poszczególnych branż, a następnie dopasowano je do prac badawczo-rozwojowych prowadzonych w ramach każdego z projektów. Pozwoliło to na ukierunkowane rozpowszechnianie informacji o wynikach projektów za pośrednictwem specjalnie utworzonej strony internetowej, ulotek, plakatów oraz materiałów promocyjnych i prezentacyjnych wśród branż potrzebujących tych rozwiązań. Zorganizowano szereg konferencji, seminariów i warsztatów, na których przedstawiono przegląd wyników poszczególnych projektów.
W inicjatywie AEROPLAN wzięli także udział specjaliści ds. naprawy materiałów kompozytowych pracujących w branżach lotniczych, którzy utworzyli grupę doradczą.
Dzięki dotarciu bezpośrednio do najważniejszych graczy przemysłu lotniczego, inicjatywa AEROPLAN przyczyniła się maksymalizacji oddziaływania wyników 12 ważnych projektów w całej Europie. Sektor będzie teraz mógł wykorzystać rozwiązania powstałe w ramach takich projektów do udoskonalenia istniejących samolotów lub tworzenia nowych konstrukcji.
opublikowano: 2015-08-14