Biodegradowalne tkaniny w samochodach

Podczas budowy samochodu zużywa się przeciętnie 40–50 metrów kwadratowych tkanin i nie dotyczy to tylko tapicerki. Włókna tekstylne wykorzystywane są też w pasach bezpieczeństwa, panelach wewnętrznych, panelach warstwowych i wielu innych elementach. Przestawienie się z poliestru na biopolimery spowoduje więc, że produkcja samochodów będzie bardziej ekologiczna.

Europejski przemysł tekstylny i odzieżowy utrzymuje na świecie wiodącą pozycję dzięki kreatywności, innowacyjności i niedościgłemu wyczuciu stylu. Nawet w obliczu gwałtownie rosnącej globalnej konkurencji i stosowanej gdzieniegdzie produkcji opartej na niskich wynagrodzeniach, około 200 000 firm naszego kontynentu notuje rocznie obrót rzędu 215 miliardów euro. 95% z nich to małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP).

W związku z rosnącą troską o środowisko, zwłaszcza w kontekście złomowania aut, branża motoryzacyjna poszukuje alternatyw dla plastikowych elementów tekstylnych. Aby znaleźć odpowiednie rozwiązanie, europejskie konsorcjum dysponujące doświadczeniem w zakresie tekstyliów zainicjowało powstanie finansowanego przez UE projektu BIOFIBROCAR (Melt spun fibres based on compostable biopolymers for application in automotive interiors).

Naukowcy skoncentrowali się na opracowaniu tkanin z włókien uzyskanych z pochodnych kwasu polimlekowego (PLA), jako substytutu dla konwencjonalnych włókien poliestrowych. PLA to biodegradowalny polimer termoplastyczny pozyskiwany ze źródeł odnawialnych, takich jak skrobia kukurydziana czy trzcina cukrowa.

Zespół ma zamiar sprawić, że nowe tkaniny będą spełniać wszystkie wymagania branży. Naukowcy zwracają szczególną uwagę na bezpieczeństwo, wytrzymałość termiczną, minimalizację emisji zapachu i cząstek lotnych samochodowych wnętrz. Niektóre nanododatki będą miały właściwość nabrzmiewania i będą się rozszerzać na skutek promieniowania cieplnego, by zabezpieczyć materiały znajdujące się pod nimi. Inne będą redukować lub eliminować zapachy lub spowodują, że tkaniny będą łagodniejsze dla skóry.

Podczas pierwszego roku realizacji projektu, jego uczestnicy zgromadzili różne tkaniny i włókna potencjalnie mogące spełniać standardy przemysłu motoryzacyjnego i przystąpili do sporządzenia ich charakterystyk. Równolegle, partnerzy z branży dostarczali partnerom-naukowcom cennych informacji z zakresu procesów przemysłowych, by umożliwić wykorzystanie procesów laboratoryjnych w warunkach fabrycznych.

Ekologiczne technologie BIOFIBROCAR dla przemysłu motoryzacyjnego spowodują przyspieszenie rozwoju partnerskich MŚP w sektorach mieszanek, dodatków, przędzenia i tkania/laminowania. Będą one mieć także bardziej globalne skutki. Produktami tymi zainteresować się powinny pozostałe sektory transportowe, a w dłuższej perspektywie biodegradowalne włókna wzmocnią pozycję zakładów przetwórczych.

opublikowano: 2015-08-27
Komentarze


Polityka Prywatności