Istnieją różne przeszkody uniemożliwiające projektowanie i wytwarzanie soczewek i oprawek na podstawie określonych wymogów użytkowników końcowych, a także zapewnienie opłacalności ich produkcji. W ramach inicjatywy UE opracowano technologię oraz elastyczne i łatwo modyfikowalne modele biznesowe, które umożliwią produkcję i wprowadzanie na rynek takich nowych produktów.
Jeżeli chodzi o okulary robione na zamówienie, nie ma obecnie dostępnych technologii ani technik, które spełniałyby indywidualne potrzeby i wymagania lub które zwiększałyby ogólną satysfakcję użytkowników. Ponadto, wykonalność takich produktów niszowych nie została jeszcze w pełni zbadana.
Dzięki finansowaniu UE partnerzy projektu MADE4U (Business models for user centred products) opracowali kluczowe technologie wspomagające projektowanie i wytwarzanie wysoko spersonalizowanych okularów (soczewek i oprawek). Obejmują one urządzenie, które automatycznie rejestruje i przetwarza dane 3D twarzy, narzędzia i techniki, które dostarczają informacji na temat kształtów twarzy w celu dopasowania oprawek, a także systemu do nakładania powłok na soczewki umożliwiającego personalizację kolorowych soczewek.
Ponadto, zespół badał wymagania dotyczące oprawek i dostosował istniejące metody i materiały do automatycznej produkcji spersonalizowanych oprawek. Do zarządzania produkcją zastosowano następnie inteligentny rozłożony łańcuch dostaw produkcji.
Przy użyciu opracowanej technologii, w fazie pokazowej projektu, która była prowadzona w rzeczywistych warunkach przez dwóch optyków, zeskanowano twarze 160 użytkowników, którzy uczestniczyli w procesie współtworzenia swoich spersonalizowanych okularów.
W wyniku tych działań opracowano trzy modele biznesowe, w których zmieniono kluczowe warunki i parametry, takie jak środowisko gospodarcze, zrównoważony rozwój, skalowalność i ryzyko cyklu życia produktu, aby umożliwić wprowadzenie na rynek tych spersonalizowanych okularów.
Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych podejść do modelowania biznesu zespół projektu MADE4U mógł zidentyfikować i ocenić ewentualne modele biznesowe, aby skutecznie wprowadzić na rynek wysoce spersonalizowane okulary. Pozytywne opinie użytkowników zebrane podczas realizacji projektu dobrze wróżą produkcji i sprzedaży tych produktów na rynku niszowym. Złożono już kilka patentów w celu umożliwienia komercjalizacji nowych produktów.