Jak ograniczyć hałas i emisję generowaną przez samochody kempingowe

Optymalizacja technologii ogniw paliwowych może zmniejszyć poziom hałasu i emisję spalin. Unijni naukowcy odkrywają przenośne systemy zasilające z zastosowaniem do dostarczania energii elektrycznej urządzeniom w pojazdach rekreacyjnych.

Ogniwa paliwowe coraz częściej wykorzystywane są jako pomocnicze źródła zasilania dla ogrzewania lub oświetlenia w wyspecjalizowanych zastosowaniach w transporcie. W ramach finansowanego ze środków UE projektu SAPIENS (SOFC auxiliary power in emissions/noise solutions) naukowcy zamierzają zbudować kilka stosów ogniw SOFC, aby zintegrować je z hybrydowymi systemami zasilania. Dzięki temu powstaną podzespoły całego generatora energii elektrycznej wykorzystującego ogniwa paliwowe. Dodatkowe podzespoły obejmują: akumulator, procesor gazowy do oczyszczania paliwa oraz inne elektryczne, mechaniczne i kontrolne urządzenia uzupełniające (BOP).

W przeciwieństwie do innych ogniw paliwowych napędzanych wodorem, to opracowane w projekcie SAPIENS wykorzystuje powszechnie dostępny propan, który jest bardziej kaloryczny i może być wykorzystywany przez sprzęt gospodarstwa domowego znajdujący się w pojeździe. W ciągu pierwszych dwóch lat zespół opracował wymagania dla ogniwowego systemu wytwarzania energii elektrycznej. Obejmują one rozmiar i wagę oraz złącza mechaniczne i elektryczne, a także komunikację danych pomiędzy generatorem a pojazdem rekreacyjnym. Interfejsy te umożliwiają również przebywanie na kempingu na łonie natury, gdzie pojazdy nie mogą zostać podłączone do źródeł zasilania przez kilka dni.

Uczestnicy projektu opracowali różne typy ogniw paliwowych, takie jak pojedyncze ogniwa SOFC, stosy SOFC oraz BOP w celu optymalizacji wydajności systemu. Wyniki modelowania zapewniły im wgląd w przenoszenie ciepła i ogólnie w cały układ. Pojazd rekreacyjny i jego ogniwo paliwowe zaprezentowano na dwóch wystawach, a także omówiono je w kilku referatach i publikacjach w czasopismach.

Partnerzy projektu zdefiniowali i opracowali zintegrowany układ ogniw paliwowych. Wszystkie elementy następnie zweryfikowano. Przetestowano sześć próbek paliwa gazowego ze stacji paliw w całej Europie i stwierdzono, że właściwości propanu i innych węglowodorów są bardzo zróżnicowane. Zbadano ogniwa przy użyciu propanu i uzyskano pozytywne wyniki dotyczące wydajności ogniw paliwowych.

Zintegrowany system ogniw paliwowych będzie dalej testowany i optymalizowany w trzecim i ostatnim roku realizacji projektu.

Poprzez integrację stosów z hybrydowymi układami zasilania zespół projektu SAPIENS zapewni branży pojazdów rekreacyjnych i entuzjastom w całej Europie innowacyjne rozwiązania w zakresie obniżenia hałasu i emisji.

opublikowano: 2015-09-23
Komentarze


Polityka Prywatności