Bardziej ekologiczne silniki samochodowe

Silniki wewnętrznego spalania istnieją już od XIX w. i obecnie stanowią najpowszechniejsze maszyny do generowania energii. Nowe technologie smarowania pozwolą znacznie zwiększyć sprawność silników i obniżyć emisje w zastosowaniach motoryzacyjnych.

W miarę jak działalność człowieka wywiera coraz silniejszą presję na globalny klimat i środowisko, energia staje się jednym z najważniejszych obszarów prac badawczych w XXI wieku. Choć surowce odnawialne będą w przyszłości stanowić ważny element całościowego obrazu energetyki, spalanie wewnętrzne paliw będzie jeszcze długo odgrywać znaczącą rolę, więc ulepszanie technologii spalinowych wnosi istotny wkład w budowanie bardziej ekologicznego społeczeństwa.

Do silników spalania wewnętrznego zaliczają się silniki benzynowe i wysokoprężne, turbiny gazowe, a nawet pędniki rakietowe. Można je znaleźć wszędzie, od samochodów po maszyny przemysłowe i statki kosmiczne. Duża sieć szkoleniowa koncentruje się na tworzeniu nowej generacji czystych i wydajnych silników, wykorzystując wsparcie UE dla projektu ENTICE (Engineering tribochemistry and interfaces with a focus on the internal combustion engine).

Procesy trybologiczne związane z tarciem i zużywaniem się powierzchni poruszających się względem siebie mają kluczowe znaczenie dla efektywnej pracy silników spalania wewnętrznego. Silniki te zamieniają energię chemiczną z wiązań chemicznych spalanego paliwa na pracę mechaniczną pozwalającą poruszać elementami. Bardziej ekologiczne środki smarne o lepszych parametrach pozwolą eliminować szkodliwe chemikalia i dodatki, a jednocześnie ograniczać emisje poprzez zwiększanie sprawności energetycznej. Projekt ENTICE wspomaga prace 10 badaczy rozpoczynających karierę i dwóch badaczy doświadczonych, z planami rekrutowania kolejnych dwóch badaczy początkujących.

Zespół bada zjawiska fizyczne związane z trybochemią smarowanych powierzchni styku. Opracowanie technik doświadczalnych, analitycznych i pomiarowych wraz z odpowiednimi modelami pozwoli lepiej zrozumieć zachodzące procesy. Równolegle naukowcy badają procesy starzenia się olejów (degradacji środków smarnych) w kontekście procesów trybochemicznych, aby tworzyć lepsze i bardziej ekologiczne środki smarne. Doświadczalne symulacje układów trybologii silników umożliwią testowanie laboratoryjne ulepszonych systemów do silników samochodowych.

Badacze korzystają z licznych kursów szkoleniowych organizowanych przez instytucje akademickie i przedsiębiorstwa, uzupełnianych pracą zespołową i opieką mentorską. Dzięki owocnej i entuzjastycznej współpracy przygotowywane są już pierwsze publikacje wyników. Sieć szkoleniowa ENTICE przygotowuje nowe pokolenie naukowców do tworzenia znacznie wydajniejszych silników spalania wewnętrznego do samochodów. Biorąc pod uwagę coraz większą liczbę samochodów na drogach, przyczyni się to istotnie do ograniczania emisji i łagodzenia globalnych zmian klimatu.

opublikowano: 2015-10-01
Komentarze


Polityka Prywatności