Dłuższe, szybsze i cięższe pociągi będą zachęcać do szerszego
korzystania z przewozów kolejowych, a tym ograniczania ruchu na drogach i
zmniejszania emisji dwutlenku węgla. Długość pociągów towarowych była
dotychczas ograniczona wymogami infrastruktury europejskiej i rosnącym
natężeniem ruchu pasażerskiego.
W ramach finansowanego ze środków UE projektu
MARATHON (Make rail the hope for protecting nature) opracowano nowe technologie umożliwiające przewoźnikom stosowanie dłuższych pociągów przy zapewnieniu bezpieczeństwa i zgodności z przepisami.
Prace projektu MARATHON umożliwiają wydłużanie pociągów poprzez połączenie dwóch pociągów jadących w tym samym kierunku, tak aby lokomotywa drugiego pociągu znalazła się w środku nowo uformowanego składu. Sterowanie lokomotywą podrzędną odbywa się z lokomotywy głównej za pośrednictwem zaawansowanego systemu bezprzewodowej komunikacji radiowej.
Opracowano nową metodę hamowania minimalizującą ryzyko wykolejenia, a wymianą sygnałów między lokomotywami steruje skomputeryzowany interfejs. Na każdej z lokomotyw zainstalowano dwie anteny umożliwiające rejestrowanie sygnałów radiowych na różnego rodzaju otwartych przestrzeniach, w tym w wąskich dolinach, na przejazdach niestrzeżonych, w lasach i w tunelach.
Stworzona przez projekt metoda zestawiania pociągów eliminuje konieczność inwestowania w nową infrastrukturę kolejową i może zmniejszyć koszty przewozów towarowych nawet o 30%. Choć złączone pociągi potrzebują tylko o 20% więcej zasobów sieci kolejowej od pojedynczego pociągu, mogą przewieźć dwukrotnie większy ładunek. Co więcej, do ich prowadzenia wystarczy tylko jeden maszynista.
W ramach projektu MARATHON wykazano, że nowe pociągi może zestawiać zarówno z lokomotywami spalinowymi, jak i elektrycznymi. W drugim z testów projektu MARATHON zestawiono skład z lokomotywami spalinowymi mający łączną długość 1524 m — najdłuższy pociąg towarowy w Europie.
Partnerzy projektu zebrali wszystkie procedury eksploatacji i bezpieczeństwa w podręczniku, który posłuży za materiał informacyjny i szkoleniowy. Opracowano też dokument rekomendacji technicznych, który zostanie zgłoszony odpowiednim instytucjom europejskim. W celu popularyzacji tematu opublikowano książkę "The MARATHON 1500m train opening up new horizons in rail freight transport in Europe" (Półtorakilometrowy pociąg MARATHON otwiera nowy rozdział w europejskim transporcie towarowym) opisującą prace projektu MARATHON.