Szybsze projektowanie ekologicznych samolotów
Ekologiczne samoloty regionalne przyszłości będą musiały spełniać rygorystyczne wymagania względem masy, energii, sprawności aerodynamicznej i osiągów operacyjnych, aby minimalizować emisje i hałas. Jedna z inicjatyw UE stworzyła oprogramowanie, które pomoże sprostać tym wyzwaniom.
Producenci silników i projektanci systemów szukają rozwiązań, które
pozwoliłyby uzyskać wiarygodne szacunki dotyczące komponentów i zmian
strukturalnych w samolotach. Finansowany ze środków UE projekt WEMACS
(Weights and manufacturing costs) miał na celu stworzenie aplikacji
generującej takie właśnie dokładne szacunki.
Wykorzystując nowe materiały, technologie i rozwiązania projektowe, oprogramowanie oblicza masę głównych struktur samolotu, na przykład kadłuba, skrzydeł i ogona. Aplikacja podaje też szczegółowe koszty produkcji poszczególnych komponentów. Innowacyjne narzędzie dodatkowo wykorzystuje przy obliczeniu kosztów informacje wcześniej gromadzone metodami tradycyjnymi.
Przed rozpoczęciem prac projektowych i rozwojowych partnerzy zdefiniowali wymagania względem oprogramowania. Następnie zweryfikowano i sprawdzono wyniki generowane przez aplikację, wykorzystując dane z Boeinga 737. Prace obejmowały testy funkcji, interfejsu, wykorzystania zasobów i wydajności oraz testy walidacyjne systemu.
Wygenerowane szacunkowe wartości łącznej masy kadłuba, skrzydła i ogona przeanalizowano i porównano z danymi faktycznymi. Wyniki były zadowalające i tylko w nieznacznym stopniu odbiegały od wartości rzeczywistych.
Dzięki zastosowaniu autonomicznych modułów i konfigurowalnych interfejsów stworzone oprogramowanie jest elastyczne i nadaje się do wielokrotnego użytku. Cały produkt lub wybrane moduły można integrować z bardziej różnorodnymi i złożonymi narzędziami do projektowania lotniczego.
Przygotowano też instrukcję opisującą aplikacje, jej funkcje i zalecenia dotyczące optymalnego użytkowania.
Dzięki projektowi WEMACS powstała innowacyjna technologia oprogramowania do tworzenia samolotów nowej generacji. Pozwoliło to wnieść istotny wkład w osiągnięcie celów środowiskowych i społecznych mających zwiększać wydajność, bezpieczeństwo i ekologiczność transportu lotniczego.
opublikowano: 2015-10-21