Produkcja wydajnych silników odrzutowych z zaawansowanych materiałów

Advanced materials for efficient jet engines
Advanced materials for efficient jet engines

Celem finansowanego ze środków UE projektu było usprawnienie konstrukcji oraz procesu przetwarzania części do silników odrzutowych. Zoptymalizowane materiały powinny być w stanie wytrzymać bardzo wysokie temperatury.

Silniki turbowentylatorowe z przekładnią są coraz częściej stosowane w przemyśle lotniczym w celu zapewnienia większej wydajności podczas lotu. Innowacyjne materiały o zoptymalizowanych właściwościach mechanicznych i fizycznych pozwolą na znaczne obniżenie kosztów zużycia paliwa i ograniczenie szkodliwych emisji.

Silniki turbowentylatorowe z przekładnią mogą spowodować wystąpienie bardzo wysokich temperatur w niektórych obszarach turbiny oraz obudowy silnika i podstawy. Finansowany ze środków UE projekt HITNIFO (Development of an advanced design and production process of high temperature Ni-based alloy forgings) został zainicjowany w celu wytwarzania tanich i wysoko wydajnych materiałów poprzez usprawnienie procesów oraz przezwyciężenie problemów związanych ze słabą kujnością i spawalnością.

Partnerzy projektu wybrali obiecujące materiały do wytwarzania obudowy i podstawy oparte na stopach niklu i przeznaczone do stosowania w wysokich temperaturach. Najpierw przeprowadzono próby wyżarzania w celu zbadania zmian właściwości mikrostrukturalnych zachodzących w czasie i w różnych temperaturach. Próby umożliwiły identyfikację głównych czynników wpływających na właściwości mechaniczne, takie jak granica plastyczności, wydłużenie i destrukcja materiału pod wpływem naprężenia.

Po zaprojektowaniu i przeprowadzeniu symulacji procesów kucia matrycowego i wytworzeniu matryc partnerzy projektu ocenili wpływ procesu na mikrostrukturę i właściwości mechaniczne odkuwki. Inne działania obejmowały pomiary wytrzymałości plastycznej w siedmiu różnych temperaturach i przy dwóch różnych prędkościach odkształcania, a także pomiar pojemności cieplnej i przewodności termicznej.

Wyniki stanowiły podstawę do przeprowadzenia symulacji elementów skończonych szczątkowego naprężenia materiału. W szczególności partnerzy projektu przeprowadzili symulacje przy różnych gęstościach siatki w celu oszacowania rozkładu naprężeń szczątkowych w elementach o złożonej geometrii. Wyniki symulacji następnie porównano z wynikami doświadczeń.

Projekt HITNIFO otwiera drogę do rozwoju silników o wyższych temperaturach spalin, a tym samym o wyższej wydajności. Zastosowanie zoptymalizowanych stopów na bazie niklu powinno zmniejszyć ciężar silnika, a tym samym samolotu, co prowadzi do redukcji zużycia paliwa.

opublikowano: 2015-10-26
Komentarze


Polityka Prywatności