Systemy wiropłatów zawierają coraz więcej elementów elektrycznych, co ma zapewniać większą wydajność i bezpieczeństwo. Konsorcjum Budowy Ekologicznego Wiropłatu — podprogram wspólnej inicjatywy technologicznej Czyste niebo — zajmuje się zaawansowanymi układami elektrycznymi umożliwiającymi ograniczenie stosowania szkodliwych płynów hydraulicznych oraz zużycia paliwa. Testy stanowią ważny element prac nad systemami elektrycznymi.
Finansowany przez UE projekt TESTHEMAS (Design and implementation of a load simulator rig and ground test bench adaptation kit for a HEMAS test rig) przyczynia się do budowy bardziej elektrycznych śmigłowców dzięki stworzeniu i dopracowaniu innowacyjnego i inteligentnego stanowiska do testowania siłowników liniowych. Stanowisko powinno umożliwić prowadzenie zsynchronizowanych testów na trzech zespołach śmigłowcowych liniowych siłowników elektromechanicznych (EMA), pod różnymi obciążeniami. Uczestnicy projektu wdrażają także zestaw adaptacyjny, który powinien pozwolić na połączenie stanowiska testowania EMA z naziemnym stanowiskiem testowania sieci elektrycznej.
Mające powierzchnię 9 metrów kwadratowych stanowisko TESTHEMAS charakteryzuje się modułową budową, jest wszechstronne oraz umożliwia przyłączanie różnego rodzaju sprzętu hydraulicznego i mechanicznego. Jest także wyposażone w specjalny autonomiczny układ zasilania hydraulicznego do testów naziemnych.
Czujniki siły i prędkości gromadzą przydatne informacje dotyczące stanowiska. Z czujnikami, siłownikami i testowanymi urządzeniami połączony jest lokalny system sterowania. Umożliwi to użytkownikom prowadzenie czynności z zakresu konserwacji zapobiegawczej, ograniczenie czasu diagnostyki oraz skrócenie przestojów.
Konserwacja zapobiegawcza, połączona z łatwością montażu i demontażu komponentów stanowiska testowego, powinna pozwolić na zmniejszenie kosztów konserwacji o co najmniej 15%.
Stanowisko testowe TESTHEMAS umożliwi dokładne mierzenie parametrów fizycznych, takich jak obciążenia dynamiczne i termiczne, w śmigłowcowych EMA. W oparciu o te dane oraz modele numeryczne producenci mogą poprawić wydajność i niezawodność EMA.
Stanowiska testowe odzwierciedlające rzeczywiste warunki obciążenia działającego na EMA są niezbędne do przetestowania zaprojektowanego prototypu jeszcze przed przeprowadzeniem testów in situ na latających śmigłowcach. Pomyślna walidacja systemu TESTHEMAS przełoży się na niezawodne, bezpieczne i skuteczne działanie siłowników elektromechanicznych.