Nowa platforma pozwalająca na testowanie statków powietrznych nowej generacji
Po stworzeniu projektu koncepcyjnego elementów statku powietrznego, przed przeprowadzeniem w pełni zintegrowanych testów w locie, poszczególne elementy muszą zostać poddane próbom przy użyciu dedykowanych platform testowych. Nowa platforma do testowania rozruszników i generatorów statków powietrznych będzie wykorzystywana przy budowie całkowicie elektrycznych statków powietrznych.
Partnerstwo publiczno-prywatne "Czyste niebo" to najbardziej ambitny
program badań aeronautycznych w historii UE. Jednym z jego licznych
osiągnięć jest opracowanie modułowej platformy testowej przeznaczonej do
budowy i testowania sieci elektrycznych oraz zintegrowanych układów
napędowych (silnik i gondola) w celu stworzenia statku powietrznego,
który w większym stopniu opiera się na układach elektrycznych. UE
finansuje projekt STARTGENSYS (Adaptation kit design &
manufacturing: APU driving system) w celu sprawdzenia działania
stanowiska testowego przeznaczonego do testowania rozruszników i
generatorów statków powietrznych. Stanowisko to jest uzupełnieniem
modułowej platformy testowej opracowanej w ramach programu "Czyste
niebo".
System STARTGENSYS składa się z szafy sterowniczej, szafy z elektronicznymi podzespołami zasilającymi oraz układu napędowego. Stanowisko testowe ułatwi testowanie w warunkach zbliżonych do warunków panujących w statkach powietrznych, a jednocześnie umożliwi opracowanie sposobów na obniżenie kosztów utrzymania, zmniejszenie poziomu zużycia oleju i zminimalizowanie poboru energii.
W pierwszym okresie sprawozdawczym naukowcy przełożyli koncepcję systemu na szczegółowy projekt i rozpoczęli produkcję. Szafa sterownicza posiada komputer osobisty wyposażony w szybki układ sterowania i pozyskiwania danych. Szafa z elektronicznymi podzespołami zasilającymi zawiera falownik i powiązane układy elektroniczne. Przesyła moc pomiędzy wejściem prądu przemiennego a silnikiem elektrycznym. Układ napędowy stanowi najbardziej złożony podzespół. Zawiera silnik elektryczny i jego układ chłodzenia, skrzynię biegów oraz jej układy smarowania i chłodzenia, a także układy sprzęgające o małej i dużej prędkości.
Badacze przeprowadzili analizy odpowiedzi częstotliwościowej wirników, sprawności przekładni oraz drgań stanowiska testowego. Wstępne wyniki tych analiz były obiecujące. Obecnie trwają prace nad oprogramowaniem sterującym.
Stanowisko testowe do rozruszników/generatorów STARTGENSYS ma wspierać działania prowadzone w ramach programu "Czyste niebo" — będzie wykorzystywane do testowania różnych układów elektrycznych i sprzętu, a także do oceny poziomu wytwarzania mocy. Projekt ma w szczególności wspierać rozwój mechanicznych szybkobieżnych napędów do statków powietrznych. Rozwiązania opracowane w ramach projektu przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju europejskiego przemysłu lotniczego.
opublikowano: 2015-10-29