Zespół naukowców z UE opracował system umożliwiający wymianę informacji na temat kontenerów transportowych pomiędzy operatorami a stroną regulacyjną. Po przestudiowaniu rodzajów ryzyka w sektorze, aktualnych trendów i wymogów, zespół opracował całą architekturę systemu i poczynił przygotowania do testów.
Międzynarodowy przemysł logistyczny boryka się z problemem wydajności i
bezpieczeństwa transportu kontenerów. Oba te aspekty mają to samo źródło
w widoczności łańcucha dostaw, w którym przedsiębiorstwo i organy
państwa mogą wymieniać się informacjami.
Finansowany ze środków UE projekt
CASSANDRA (Common assessment and analysis of risk in global supply chains) miał na celu umożliwienie takiej właśnie wymiany informacji. Wyniki projektu miały dostarczyć czytelnej oceny ryzyka ponoszonego przez obie strony w oparciu o monitoring kontenerów. Kolejnym celem było zbudowanie interfejsów pomiędzy istniejącymi rozwiązaniami i narzędziami, w celu zademonstrowania korzyści płynących z głównych szlaków towarowych oraz zbudowania konsensusu. Prace liczącego 26 członków konsorcjum obejmowały okres od czerwca 2011 r. do sierpnia 2014 r.
Na wstępie, oprócz aktualnych praktyk udostępniania informacji, zespół projektu opisał również trendy w zarządzaniu globalnym łańcuchem dostaw. Wyniki dały podstawę do dalszych badań nad zarządzaniem ryzykiem, co oznaczało stworzenie metody określania charakteru informacji i ryzyka. Na tym etapie powstał szkic architektury dla zaproponowanej integracji. W ramach projektu CASSANDRA rozpoczęto konstrukcję pierwszej fazy kanału oraz rozpoczęto fazę drugą potwierdzającą słuszność koncepcji.
Prace w drugim roku trwania projektu obejmowały opracowanie aspektów IT projektu, w tym specyfikacji dla architektury integracji i interfejsów oraz ram bezpieczeństwa. Pozostałe prace prowadzone w tym samym okresie obejmowały określenie stopnia dopasowania szlaku handlowego do przykładów jego wykorzystania oraz nawiązanie kontaktu z władzami amerykańskimi. Jeśli chodzi o szlak handlowy, rozpoznano pewne ograniczenia istniejących procesów, które w przeciwnym razie pozostałyby niezauważone.
W kolejnych etapach stworzono praktyczny podręcznik oceny ryzyka dla branży logistycznej. Ostatnio, projekt wszedł w fazę oceny. Trwają również działania propagujące jego osiągnięcia.