Wraz z rozwojem technologii kolejowych oraz postępującą harmonizacją
standardów możliwe jest zapewnienie bardziej zrównoważonych podróży
pociągami i metrem. Pociągi są szybsze, cichsze, bezpieczniejsze i
bardziej ekologiczne, dzięki czemu podróżowanie koleją zyskuje na
popularności na całym kontynencie, a zrównoważony transport na obszarach
miejskich, wiejskich i pomiędzy poszczególnymi krajami zyskuje nową
rangę.
Na tym tle uczestnicy finansowanego przez UE projektu
QUIET-TRACK (Quiet tracks for sustainable railway infrastructures) pracują nad ograniczeniem hałasu związanego z transportem kolejowym na terenie europejskich miast i wsi. Opracowują rozwiązania torowiskowe, mające na celu ograniczenie hałasu związanego z toczeniem poprzez usprawnienie działania systemów konserwacji i łagodzenia hałasu.
Można to osiągnąć poprzez udoskonalenie modeli stosowanych obecnie w badaniach nad hałasem związanym z toczeniem, dzięki skuteczniejszej ocenie hałasu, usprawnianiu pokładowych systemów monitoringu oraz stosowaniu zaawansowanych technologicznie prewencyjnych systemów konserwacji. W tym kontekście zespół projektu opracowuje wbudowane systemy torowiskowe, które w porównaniu do najnowocześniejszych systemów pozwalają ograniczyć poziom hałasu co najmniej o 6 dB(A).
W celu obliczenia wartości hałasu związanego z toczeniem uczestnicy projektu przeprowadzili już ważne testy na modelach i symulacjach. Opracowali również i przetestowali rozwiązania mające na celu ograniczanie hałasu, takie jak absorbujące podkłady kolejowe, amortyzatory i bariery przeciwdźwiękowe, uzyskując znakomite wyniki zgodne z wcześniejszymi symulacjami. Wyniki te okazują się przydatne nie tylko przy pracach nad zwiększaniem komfortu pasażerów pociągów dalekobieżnych, ale również pasażerów metra oraz tramwajów na terenach miejskich.
W ujęciu ogólnym efektem projektu ma być imponujący zbiór rozwiązań i narzędzi umożliwiających niwelowanie hałasu kolejowego — od systemów śledzenia uszkodzeń i nierówności torowisk po identyfikację odcinków wymagających konserwacji. Harmonizacja procedur pomiaru nierówności i uszkodzeń w połączeniu z zaawansowanym oprogramowaniem symulacyjnym pomoże inżynierom, konsultantom, operatorom sieci kolejowych oraz podmiotom zajmującym się zarządzaniem infrastrukturą w usprawnianiu działania transportu kolejowego. Według planów efektem tego ambitnego przedsięwzięcia ma być większe zrównoważenie systemu kolejowego oraz zapewnienie jego eksploatacji w sposób zapewniający społeczeństwu komfort i zdrowie.