Ogromne środki unijne przeznaczone na dofinansowanie projektów transportowych nie gwarantują komercjalizacji ich rezultatów. Unijna inicjatywa pomogła poprawić te statystyki dzięki wytycznym na temat najlepszych praktyk, szkoleniu oraz osobistemu wsparciu.
Transport jest niezbędny dla gospodarki i społeczności Europy, a UE
finansuje programy z tej dziedziny w bardzo dużym zakresie. Wsparcie nie
gwarantuje jednak, że wyniki projektów staną się zbywalnymi produktami i
usługami.
Aby poprawić tę sytuację, UE sfinansowała projekt
TIPS (Enhancing the capacity of EU transport projects to transform research results into innovative products and services) w celu zwiększenia potencjału innych projektów transportowych na rzecz pobudzenia komercjalizacji wyników.
Zespół zidentyfikował 450 aktualnych i ukończonych europejskich oraz krajowych projektów badawczo-rozwojowych z dziedziny transportu. Około jednej trzeciej z nich objęto badaniem ankietowym, którego wyniki posłużyły do opracowania wytycznych w zakresie najlepszych praktyk.
Aby wesprzeć wykorzystanie wyników prac badawczo-rozwojowych oraz umożliwić współpracę badawczym i przemysłowym interesariuszom sektora transportu, w różnych miejscach Europy zorganizowano serię wydarzeń networkingowych i promocyjnych. Siedem warsztatów, dwa stoiska informacyjne i trzy giełdy kooperacyjne były skierowane do małych i średnich przedsiębiorstw, dużych firm oraz organizacji publicznych i badawczych uczestniczących w projektach różnych tematów siódmego programu ramowego (7PR).
Odbyły się dwa szkolenia poświęcone takim zagadnieniom jak zarządzanie prawami własności intelektualnej, opracowywanie biznesplanów, transfer technologii oraz standaryzacja, a skorzystało z nich 64 uczestników reprezentujących 54 unijne projekty transportowe.
Ponad 50 europejskich organizacji otrzymało indywidualne wsparcie przy pomocy specjalnie opracowanego zestawu narzędzi.
Przygotowano też podręcznik najlepszych praktyk przeznaczony dla prawodawców, partnerów projektów i konsorcjów.
Projekt TIPS umocnił pozytywny wpływ wyników prac badawczo-rozwojowych prowadzonych w unijnych i krajowych projektach transportowych. Uczestnicy projektu przyczynią się też do zmniejszenia luki między badaniami i innowacją w dziedzinie transportu.