Europejska Rada Doradcza ds. Badań nad Transportem Drogowym (ERTRAC) wyznaczyła ambitny, ale realny cel poprawy europejskiego systemu transportu drogowego w przyszłości. Potrzebna jest nowa forma współpracy, aby lepiej kierować badaniami transportowymi na rzecz bardziej ukierunkowanego, efektywnego i wydajnego wykorzystania zasobów.
Aby wesprzeć
ERTRAC, w projekcie FOSTER-ROAD (Future of surface road transport European research), finansowanym ze środków UE, bierze udział duża grupa różnych interesariuszy transportu drogowego z zamiarem opracowania wspólnej wizji i strategii w zakresie badań i innowacji.
W pierwszym okresie sprawozdawczym partnerzy projektu rozpoczęli mobilizację europejskich interesariuszy w dziedzinie badań transportowych, aby określić przyszłe działania, priorytety i mapy drogowe. Dotyczą one najważniejszych wyzwań społecznych, środowiskowych, ekonomicznych i technologicznych w różnych obszarach, takich jak bezpieczeństwo transportu drogowego, mobilność w miastach, długodystansowy transport towarowy, globalna konkurencyjność oraz energia i środowisko.
W projekcie zgromadzono dane na potrzeby programu Horyzont 2020, unijnego programu ramowego w dziedzinie badań i innowacji. Ważnym celem ERTRAC jest wspieranie jego realizacji. Przygotowano mapy drogowe w zakresie rozwoju badań i technologii (RTD), trwają też prace związane z monitorowaniem projektów RTD.
Definiowane są strategiczne priorytety badawcze oraz kilka innych ETP, a ponadto rozpoczęto realizację działań w zakresie współpracy i networkingu z krajowymi ETP ERTRAC. Utworzono także nową stronę internetową ERTRAC i nowe elementy graficzne.
Poczyniono przygotowania do zaprezentowania wyników projektu na konferencji Transport Research Arena.
Dzięki zaangażowaniu najważniejszych graczy sektora transportu projekt ERTRAC pomaga w wypracowaniu wspólnej wizji, która przyczyni się do ograniczenia fragmentaryzacji i powielania badań. Efektem będą rozwiązania transportowe wydajniej wykorzystujące energię, mniej zanieczyszczające powietrze oraz umożliwiające upłynnienie ruchu.