Bezpieczeństwo, usprawnianie i ujednolicanie to kluczowe kwestie dla
zautomatyzowanej kontroli granicznej w Unii Europejskiej. Wraz ze
wzrostem natężenia ruchu podróżnych coraz więcej osób chce szybko i bez
niedogodności przekraczać zewnętrzne granice UE, podczas gdy służby
graniczne dążą do skutecznego pilnowania całej strefy przed różnorodnymi
zagrożeniami, w tym terroryzmem, nielegalną imigracją i
przestępczością. Jednym z możliwych rozwiązań jest wprowadzenie bramek
zautomatyzowanej kontroli granicznej (ABC) obsługiwanych przez
funkcjonariuszy straży granicznej, którzy w razie konieczności będą
dokonywać interwencji.
Opracowanie ogólnoeuropejskiej strategii kontroli granicznej z wykorzystaniem zautomatyzowanych bramek przyjęto za cel finansowanego ze środków UE projektu
FASTPASS (A harmonized, modular reference system for all European automated border crossing points). Zakres projektu FASTPASS obejmuje granice lądowe, powietrzne i morskie, a w prace zaangażowanych jest 27 partnerów z dziewięciu krajów UE. Projektowany jest system modułowy do instalacji na lotniskach i przejściach drogowych (z możliwością przechodzenia kontroli bez wysiadania z samochodu) wraz z pokrewnym rozwiązaniem dla statków pasażerskich.
Co istotne, planowane rozwiązanie uwzględnia zabezpieczenia przed fałszywymi dowodami tożsamości i fałszowaniem danych biometrycznych (np. naśladowaniem rysów twarzy lub odcisku palca), dodatkowo minimalizując ryzyko przemykania się przez bramki ABC wraz z legalnymi podróżnymi. Docelowy system będzie automatycznie sprawdzać historię podróżnych i zgłaszać podejrzane przypadki strażnikom. Zastosowanie łatwego w obsłudze interfejsu użytkownika i nowatorskiego systemu wspomagania decyzji ułatwi strażnikom granicznym wykonywanie obowiązków.
Dotychczas przeanalizowano potrzeby wszystkich zaangażowanych stron i całego systemu, uwzględniając kwestie od prywatności podróżnych po bezpieczeństwo statków. W projekcie systemu zintegrowano zaawansowaną technikę zautomatyzowanego uwierzytelniania oraz zdefiniowano całościową architekturę i przeprowadzono ocenę czynników ryzyka. W sierpniu 2015 r. zorganizowano w Niemczech warsztat poświęcony systemowi, kontynuując prace nad stworzeniem całościowego i ujednoliconego rozwiązania kontroli granicznej.
Gdy system FASTPASS zostanie zainstalowany, pozwoli on obsługiwać do 500 podróżnych na godzinę przy mniejszym udziale strażników. Poza usprawnieniem podróży system zwiększy też konkurencyjność europejskiej branży transportowej. Stworzenie obywatelom możliwości bezproblemowego wjeżdżania do krajów europejskich i ich opuszczania przełoży się na zwiększenie bezpieczeństwa i spójności całej Europy.