Bieżnikowane opony ciężarowe a prawo UE

Zespół badaczy europejskich przetestował bieżnikowane opony ciężarowe w celu określenia parametrów funkcjonalnych wymaganych przepisami. Jednym z wyników prac jest program umożliwiający stosowanie wydajnej metodologii dzięki wykorzystaniu nowatorskiego algorytmu.

Przepisy europejskie wprowadziły obowiązek etykietowania nowych opon informacjami o osiągach. Przepisy nie mają obecnie zastosowania do opon bieżnikowanych, co może stanowić zagrożenie dla pozycji rynkowej i rentowności całego sektora małych przedsiębiorstw zajmujących się bieżnikowaniem opon ciężarowych.

Potrzebne są zatem dane o osiągach produktów z tej branży. Dostarczenie niezbędnych danych przyjęto za cel finansowanego ze środków UE projektu RETYRE (Classification of retreaded truck tyres in order to comply with future environmental performance and safety requirements). Partnerzy projektu zajęli się badaniem parametrów osnowy opony, procesu bieżnikowania i samych bieżników, wyznaczając osiem szczegółowych kierunków prac. Nadrzędnym celem było opracowanie metodologii klasyfikowania bieżnikowanych opon ciężarowych zgodnie z przepisami.

Prace rozpoczęto od dyskusji z ekspertami na temat parametrów mających największe znaczenie dla oporów toczenia, poziomu hałasu i przyczepności na mokrej nawierzchni. Na podstawie wyników testów badacze przygotowali odpowiedni algorytm. Opracowane narzędzie internetowe szacuje kluczowe parametry przed rozpoczęciem produkcji i ma być używane w ramach procesu projektowania.

Stworzono też praktyczną i opłacalną metodologię klasyfikowania opon. Przeprowadzono realistyczne testy, podczas których nowe oprogramowanie było na bieżąco utrzymywane i aktualizowane. Dodatkowe testy pozwoliły rozszerzyć zakres zastosowań metodologii i narzędzi o rzadziej spotykane typy opon.

Wynikiem projektu RETYRE była metoda ustalania danych potrzebnych do tworzenia zgodnych z przepisami etykiet kierowana do przedsiębiorstw zajmujących się bieżnikowaniem opon ciężarowych. Dzięki temu sektor pozostanie konkurencyjny i będzie w stanie nadal działać z korzyścią dla środowiska poprzez ponowne używanie starych opon.

opublikowano: 2016-03-15
Komentarze


Polityka Prywatności