Małe otwory, które zwiększają sprawność samolotu
Zjawisko warstwy przyściennej odgrywa bardzo ważną rolę w określaniu oporu samolotu. Badacze wspierani ze środków UE opracowali technologię wywiercania otworów ssących w głównych komponentach generujących opór samolotu, takich jak krawędzie natarcia skrzydła i usterzenia poziome, która ma w znacznym stopniu obniżyć zużycie paliwa.
Skutecznym sposobem na obniżenie oporu wynikającego z tarcia
powierzchniowego jest zachowanie warunku zwanego przepływem laminarnym, w
którym to powietrze gładko przepływa po powierzchniach samolotu, nie
wchodząc w turbulencję. Jednak nawet drobne niedoskonałości
powierzchniowe lub zakłócenia potrafią zaburzyć przepływ laminarny.
Wiele doświadczeń laboratoryjnych i testów w tunelu aerodynamicznym
dowiedziono, że warunek ten można uzyskać w inny sposób: ssanie może
opóźnić przejście warstwy przyściennej strumienia powietrza z przepływu
laminarnego w przepływ turbulentny.
W ramach projektu CLEANSKY-LBD (Adaptation of a generic wind tunnel model for attachment line transition measurements) badacze z powodzeniem opracowali system wiercenia laserowego, który produkuje 400 maleńkich otworów na sekundę o średnicy od 50 do 100 μm.
Wykorzystując wysokoenergetyczny laser światłowodowy, zespół uzyskał otwory bez zadziorów, które stwarzają niepożądane tarcie i ciepło. Przezwyciężył także wyzwania związane ze strategią wiercenia i systemem klamrowania, zapewniając szybkie wiercenie i jednorodne rozmieszczenie w panelach o długości 2 m. Perforowaną powierzchnię ssącą zintegrowano z modelem aerodynamicznym z zamiennymi wkładkami.
Opór wynikający z tarcia powierzchniowego odpowiada za niemal 50% całkowitego oporu samolotu. Technologia CLEANSKY-LBD znacznie przyczynia się do realizacji ambitnych celów programu Czyste niebo dotyczących obniżenia zużycia paliwa i związanych z tym emisji dwutlenku węgla. Pomyślna produkcja wkładek do testów w tunelu aerodynamicznym może obniżyć koszty i skrócić czas urynkowienia technologii otworów ssących.
opublikowano: 2016-03-23