Elektryfikacja transportu w Trikali w Grecji

W ramach unijnego projektu inteligentne miasto Trikala otrzyma 10 nowych lekkich pojazdów elektrycznych, dzięki czemu mieszkańcy będą mogli się przekonać, jakie korzyści wynikają z używania trzy i czterokołowych pojazdów elektrycznych w obszarach miejskich.

W całej Europie miasta starają się znaleźć sposób na zredukowanie korków ulicznych i zapewnienie mieszkańcom czystych i godnych zaufania rozwiązań energetycznych spełniających ich potrzeby w zakresie transportu. Stopniowe wycofywanie pojazdów z silnikami spalinowymi i zastępowanie ich elektrycznymi środkami transportu to ważny krok w kierunku czystszej mobilności. Jest to krok, który Europa traktuje poważnie, jak wynika z ponad 40 % wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych zanotowanego w ciągu zaledwie jednego roku. Ale co z ograniczeniem korków, które stanowią plagę w miastach? Ze względu na ich mniejszy rozmiar i niską masę, pojazdy elektryczne kategorii L (EL-V) mogą w znacznym stopniu rozwiązać ten problem. Wyzwanie polega na przekonaniu mieszkańców, że pojazdy EL-V są w stanie zaspokoić ich potrzeby.

Finansowany przez UE projekt ELVITEN ma na celu pokazanie mieszkańcom, jakie korzyści wynikają z używania pojazdów EL-V w transporcie miejskim oraz zachęcenie ludzi do korzystania z nich w ramach transportu prywatnego, a także w ramach realizowanych w obrębie miasta dostaw lekkich towarów. Projekt skupia się głównie na elektrycznych rowerach, trycyklach, skuterach i quadach. W ramach tego projektu 10 pojazdów EL-V – 5 trycykli i 5 pojazdów czterokołowych – zostanie wkrótce przekazanych do Trikali – pierwszego inteligentnego miasta w Grecji. Trikala to jedno z sześciu miast uczestniczących w projekcie. Pozostałych pięć to Berlin, Malaga oraz miasta włoskie – Bari, Genua i Rzym.

Zalety pojazdów EL-V Główną zaletą pojazdów EL-V jest zerowa emisja CO2, co przyczynia się do zachowania czystego środowiska. Ale poza korzyściami dla środowiska, jakie wynikają z używania pojazdów EL-V, użytkownicy mogą również liczyć na to, że będą spędzać mniej czasu na podróżowaniu z miejsca na miejsce w małych miastach i na szukaniu miejsc parkingowych w większych aglomeracjach miejskich.

W komunikacie prasowym opublikowanym na stronie internetowej projektu ELVITEN burmistrz miasta Trikala, Dimitris Papastergiou, powiedział, że pojazdy EL-V „mogą pomóc ludziom, sprawiając, że ich codzienne dojazdy staną się łatwiejsze, bardziej ekologiczne i szybsze, zarówno jeśli chodzi o transport i dostawy, jak i potrzeby związane z usługami publicznymi”. Pojazdy trzykołowe zostaną udostępnione firmom kurierskim i dostawcom, a czterokołowe pojazdy EL-V będą dostępne na publicznych parkingach w Trikali, aby zainteresowani mieszkańcy mogli je wypróbować podczas jazdy po mieście. „Pojazdy te pokażą, że technologia została udoskonalona i zapewnia rozwiązania dostosowane do codziennego życia miasta”, wyjaśnił Papastergiou.

Począwszy od ostatniego kwartału 2018 roku, pojazdy te będą mogły być bezpłatnie używane w inteligentnym mieście przez rok. Konkretne pojazdy i trasy zostaną wybrane za pośrednictwem dedykowanej platformy, która rejestruje trasy i harmonogramy.

Specjalny sprzęt rejestrujący zainstalowany w pojazdach EL-V będzie rejestrować prędkość, możliwe opóźnienia oraz poruszanie się pojazdów EL-V po mieście. Celem projektu ELVITEN (Electrified L-category Vehicles Integrated into Transport and Electricity Networks) jest zgromadzenie danych dotyczących faktycznego wykorzystania pojazdów EL-V za pośrednictwem takich i podobnych przedsięwzięć realizowanych w innych uczestniczących krajach. Partnerzy projektu wykorzystają te dane do opracowania wytycznych i modeli biznesowych dla usługodawców i producentów pojazdów.

Więcej informacji:
strona projektu ELVITEN

opublikowano: 2018-12-06
Komentarze


Polityka Prywatności