Wykorzystanie ultraszybkich (femtosekundowych) źródeł lasera do optycznego wzbudzenia elektronów w metalach może stać się podstawą dla nowych zastosowań w dziedzinie optoelektroniki, w tym ultraszybkich przełączników. Młodzi naukowcy wnieśli wkład w rozwój tej dziedziny dzięki wsparciu ze środków UE.
Montowane w samochodach sieci czujników bezprzewodowych (WSN) mogą zmniejszyć koszty, ciężar i zużycie paliwa, a jednocześnie poprawić wydajność pojazdów. Uczeni wykorzystali zaawansowane narzędzia doświadczalne i symulacyjne, aby umożliwić trudne z technicznego punktu widzenia zastosowanie takich sieci.
Jeden z projektów finansowanych ze środków UE zajął się zmniejszaniem śladu węglowego ciężarówek poprzez opracowanie nowego typu opon ciężarowych wraz z czujnikami i zaawansowanymi mechanizmami telematyki przyczep.
Bezpieczeństwo transportu miejskiego w miastach europejskich można poprawić przy jednoczesnym wsparciu branży bezpieczeństwa transportu zbiorowego.
Szkło antyodblaskowe jest stosowane w tak różnych urządzeniach, jak telefony komórkowe czy ogniwa słoneczne. Szeroko zakrojone prace związane z rozwojem materiałów i procesów, prowadzone przez finansowany ze środków UE zespół badaczy pomogą zaspokoić rosnący popyt na wytrzymalsze powłoki, odporne na działanie trudnych warunków pogodowych.
Metody badań nieniszczących (NDT) są niewystarczające dla oceny podpowierzchniowego stanu rur parowych pracujących pod bardzo wysokimi ciśnieniami i temperaturami. Nowatorska technologia ultradźwiękowa może wkrótce ograniczyć występowanie niebezpiecznych awarii.
Multidyscyplinarne, międzynarodowe spojrzenie na wymianę wiedzy przynosi nowe informacje na temat wpływu regionalizacji i globalizacji na zmianę charakteru, misji i zakresu nauczania uniwersytetów.
Zespół badaczy europejskich pracuje nad metodami strumieniowego przesyłania wideo w standardowych sieciach bezprzewodowych. Opracowanie ulepszonych algorytmów w połączeniu z odpowiednim kodowaniem i rozwiązaniami sieciowymi pozwoli uzyskać dopracowane oprogramowanie.
Projekt UE pomaga europejskim miastom przyjąć i wdrożyć wcześniejsze innowacje w zakresie technologii transportowych. Wynikiem prac obejmujących na początek 15 koncepcji i 10 miast będą praktyczne podręczniki i programy szkoleniowe.
Nowatorska platforma technologiczna wykorzystująca szeroki zakres metod rentgenowskich (w tym układy zrobotyzowane) ułatwi uzyskanie wysokoprecyzyjnych obrazów rentgenowskich i rentgenowskiej tomografii komputerowej dla kompozytów. Przemysł lotniczy tym samym wchodzi w nową erę w zakresie nieniszczących testów komponentów lotniczych.
W ramach finansowanego przez UE projektu szukano sposobu na zwiększenie wydajności ogniw słonecznych na bazie krzemu krystalicznego (Si), hodując zlokalizowane struktury na skalę nanometryczną.
Kluczowym etapem sztucznej fotosyntezy jest utlenianie wody, czy oddzielanie wodoru od tlenu. Naukowcy korzystający z dofinansowania UE zaprojektowali katalizatory na bazie metali, które pozwolą zmniejszać wpływ na środowisko poprzez wydajne naśladowanie procesów zachodzących w przyrodzie.
Zbliża się koniec ery masowej produkcji podobnych artykułów, a potrzebne stają się metody szybkiego produkowania niewielkich serii niszowych produktów. Nowe platformy kontroli przemysłowej mogą pomóc producentom z UE w rozwijaniu się i zaspokajaniu potrzeb klientów.
Wygoda pasażerów jest coraz ważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przy projektowaniu wnętrz samolotów, a kluczowymi aspektami, szczególnie w przypadku długich lotów, są temperatura i oświetlenie. Innowacyjne, inteligentne okna samolotowe, które regulują intensywność oświetlenia i temperaturę, sprawią, że podróże staną się przyjemniejsze.
Śliskość nawierzchni drogowej jest przyczyną wypadków, nierzadko śmiertelnych. Uczestnicy unijnej inicjatywy postanowili stworzyć nowe narzędzia i techniki służące do pomiaru odporności na poślizg, a w efekcie umożliwiające zapobieganie poślizgom.
Dofinansowani ze środków unijnych naukowcy opracowali robota, który potrafi sortować sterty pomiętych ubrań i składać je.
Naukowcy wspierani ze środków UE utorowali drogę ku bardziej wydajnej i opłacalnej fotowoltaice organicznej (OPV), projektując nowe materiały i nowatorskie techniki spektroskopii.
Kropki kwantowe (QD) to nanokryształy materiałów półprzewodnikowych, tak małe, że uznawane za bezwymiarowe. Naukowcy zbadali ich wzrost i integrację w nowych laserach jako alternatywę dla konwencjonalnych przyrządów półprzewodnikowych.
Partnerzy europejskiego projektu badawczego wykonali ważny krok na drodze do dalszej miniaturyzacji nanoelektroniki, wykorzystując wysoce obiecujący, nowy materiał zwany silicenem. Ich cel: zwiększenie mocy i energooszczędności przyszłych urządzeń.
Odkrycie bozonu Higgsa potwierdziło istnienie ostatniego elementu modelu standardowego, teorii wyjaśniającej obecne spojrzenie na materię i energię na najbardziej fundamentalnym poziomie. Zespół finansowanych przez UE naukowców poszukiwał odchyleń od tej teorii, które mogłyby oferować głębsze zrozumienie fizyki.
Optomechanika wnęk jest dziedziną badań zajmującą się oddziaływaniami pomiędzy światłem i materią na styku mechaniki klasycznej i kwantowej. Nowe układy i protokoły eksperymentalne dają nieznane dotąd, ekscytujące możliwości.
Magnonika to nowa, szybko rozwijająca się dziedzina badań zajmująca się zjawiskami magnetycznymi związanymi z falami spinowymi, magnetycznym odpowiednikiem fal dźwiękowych lub świetlnych. Zespół naukowców wspieranych przez UE zdobył nową wiedzę w tej dziedzinie, która przyda się do tworzenia metamateriałów nowego typu — tak zwanych metamateriałów magnonicznych.
Istnieje pilne zapotrzebowanie na dane dotyczące możliwej szkodliwości dla zdrowia wytwarzanych nanocząstek. Laureat Europejskiego Stypendium Rozwoju Kariery (IEF) badał potencjalny ochronny wpływ żywienia na toksyczne działanie nanocząstek.
Stworzenie pasażerom możliwości bezpiecznego, niezawodnego i wygodnego przesiadania się między różnymi trasami transportu publicznego ma ogromne znaczenie dla mobilności społeczeństwa europejskiego. Jedna z inicjatyw UE dąży do zwiększania długoterminowej efektywności punktów przesiadkowych transportu miejskiego.
Naukowcy opracowali protokoły i zgromadzili informacje, które pomogą w normalizacji wytwarzania inteligentnych tkanin.