Ponownie zdefiniować wymianę wiedzy

Multidyscyplinarne, międzynarodowe spojrzenie na wymianę wiedzy przynosi nowe informacje na temat wpływu regionalizacji i globalizacji na zmianę charakteru, misji i zakresu nauczania uniwersytetów.

Regionalizacja i globalizacja są obecne we wszystkich sferach życia codziennego, w tym także na uczelniach wyższych. Uniwersytety są swego rodzaju mikrokosmosem, łączącym ludzi, a jednocześnie przygotowującym ich do globalnej konkurencji.

Celem finansowanego ze środków UE projektu "University reform, globalization and Europeanization" (URGE) było stworzenie długofalowych partnerstw między trzema ośrodkami badawczymi specjalizującymi się w różnych aspektach reformy szkolnictwa wyższego. W pracach wzięło udział 25 pracowników uczelni w Austrii, Danii i Zjednoczonym Królestwie. Przez cztery lata realizacji projektu zorganizowano 40 międzynarodowych wymian, 24 seminaria oraz 11 dużych konferencji.

Przy pomocy specjalnych ram pojęciowych i teoretycznych uczestnicy projektu badali podobieństwa i różnice w zakresie reformy szkolnictwa wyższego. Dzięki temu uzyskano pełniejszą wiedzę na temat zależności między praktykami stosowanymi przez uczelnie a procesami globalizacji. W ramach inicjatywy URGE porównano także sposób prowadzenia szkolnictwa wyższego w Europie i innych regionach świata.

Wykorzystano studia przypadków, aby przeanalizować te procesy i określić, w jaki sposób zmieniają one kształt praktyk akademickich, a także celów przyświecających działalności uczelni. O powodzeniu projektu świadczy także pięć kursów doktoranckich, 9 dokumentów roboczych, 40 artykułów oraz propozycja publikacji książkowej. Wśród innych osiągnięć można wymienić opracowanie nowych metodologii i ram stosowanych do rozwijania badań i studiów międzynarodowych.

Ponadto zgromadzona wiedza przyda się prawodawcom zainteresowanym potencjalnym wpływem reform na uczelnie oraz prowadzone przez nie badania w wielowymiarowym kontekście. Dzięki poznaniu punktu widzenia administracji, naukowców i studentów, prawodawcy mają pełniejszy obraz tego, jak można by budować współpracę między społeczeństwem a uczelniami i ich pracą.

opublikowano: 2015-04-15
Komentarze


Polityka Prywatności