Samochody elektryczne: badanie potencjalnych zagrożeń dla życia ludzkiego

W projekcie finansowanym przez UE przeprowadzono szczegółowe badania dotyczące różnych źródeł pola magnetycznego w samochodach elektrycznych. Wyniki wskazały, że nie ma dużej różnicy w narażeniu na pole magnetyczne w stosunku do samochodów z silnikami wewnętrznego spalania.

Starając się zredukować szkodliwe emisje, promować niezależność energetyczną i poprawić zdrowie publiczne, nadano wysoki priorytet elektryfikacji transportu drogowego. Mimo licznych korzyści związanych z samochodami elektrycznymi, istnieją obawy dotyczące możliwego szkodliwego oddziaływania pola elektromagnetycznego na zdrowie osób kierujących takimi pojazdami.

Aby zwiększyć świadomość społeczną bezpieczeństwa samochodów elektrycznych zainicjowano finansowany ze środków UE projekt "EM safety and hazards mitigation by proper EV design" (EM-SAFETY).

Naukowcy przeprowadzili pomiary pola magnetycznego w dziewięciu różnych samochodach elektrycznych i trzech samochodach z silnikami wewnętrznego spalania. Pomiary prowadzono wewnątrz pojazdu, stosując specjalnie w tym celu opracowaną, elastyczną platformę do monitorowania, która obejmowała czujniki znajdujące się na głowie, klatce piersiowej i stopach. Wyniki wskazały, że nasilenia pola było mniejsze niż 20% wartości granicznej zalecanej przez Międzynarodową Komisję Ochrony przed Promieniowaniem Niejonizującym (ICNIRP). W przypadku samochodów na gaz lub benzynę zmierzone narażenie wynosiło około 10% tej wartości granicznej.

Korzystając z wyników pomiarów i szeroko zakrojonych symulacji opracowano w projekcie EM-SAFETY kabel i przyłącze o niskiej emisji, jak również projekty i zalecenia, które dodatkowo zminimalizują narażenie na pole magnetyczne. Uczestnicy projektu zastosowali te zalecenia projektowe i nowe komponenty w nowo opracowanych samochodach elektrycznych we współpracy z innym projektem unijnym, WIDEMOB.

Innym ważnym zadaniem była ocena wpływu narażenia na pole magnetyczne na materię biologiczną. Kolejny etap projektu stanowią eksperymenty na różnych liniach komórek ssaczych, polegające na wystawianiu ich na działanie pola magnetycznego o niskiej częstotliwości w kontrolowanych warunkach. Nie stwierdzono żadnych przejawów działania rakotwórczego na komórki prawidłowe ani stymulacji komórek nowotworowych do wzrostu pod wpływem pola magnetycznego.

Projekt EM-SAFETY przyczynił się do opracowania znormalizowanej unijnej platformy technologicznej odniesienia dotyczącej samochodów elektrycznych, która obejmuje architekturę, modele i narzędzia do weryfikacji, walidacji i testowania. Wyniki będą rozpowszechniane między innymi za pośrednictwem strony internetowej projektu, wydań prasowych, artykułów naukowych i warsztatów.

data ostatniej modyfikacji: 2015-02-26 10:52:28
Komentarze


Polityka Prywatności