Cichszy wlot powietrza w silnikach odrzutowych
Obniżenie emisji akustycznych i zanieczyszczeń generowanych w ruchu lotniczym ma ważne i szeroko zakrojone skutki dla obywateli, branż przemysłowych i środowiska. Nowa wkładka akustyczna do krytycznych komponentów silnika lotniczego pomoże do tego doprowadzić.
Współczesne silniki turbowentylatorowe, zwane także silnikami
obejściowymi, w większości komercyjnych i wojskowych zastosowań
zastąpiły silniki turboodrzutowe, zachowując przy tym sporą część
oryginalnej architektury. Silnik turbowentylatorowy zasysa powietrze i
jednocześnie spręża je. Jednak tu, w przeciwieństwie do starszych
silników turboodrzutowych, pewna dawka sprężonego powietrza obchodzi
komorę spalania i jest wypychana tyłem, zapewniając tym samym dodatkowy
odrzut bez zużycia paliwa i przy zwiększeniu sprawności.
Poprawiając wydajność energetyczną, system wentylatorowy i
obejściowy przyczyniają się także do redukcji emisji dwutlenku węgla. To
one również stanowią krytyczny cel jeśli chodzi o obniżenie hałasu.
Nowe wkładki akustyczne, które obniżają zarówno masę, jak i poziom
hałasu, mają pomóc spełnić wymagania wspólnej inicjatywy technologicznej
„Czyste niebo”. Finansowany przez UE projekt "Large 3-shaft
demonstrator - Aeroengine intake acoustic liner technology development"
(ALTD) odkrywa ważną rolę w tym przedsięwzięciu.
Badacze planują doprowadzić obiecującą koncepcję do poziomu szóstego
gotowości technologicznej (TRL 6). Nastąpi to po dokonaniu demonstracji
aktualnego prototypu systemu w środowisku operacyjnym, a mianowicie po
teście naziemnym silnika lotniczego symulującym pracę w locie.
W opracowaniu wkładki akustycznej wykorzystano mikro-perforacje, tj.
wywiercane mechanicznie w materiale otworki, które absorbują dźwięk,
obniżając jego intensywność. Poprzez rozległe gromadzenie danych i
modelowanie, zaprojektowano i zoptymalizowano wkładkę akustyczna i
dokładną charakterystykę mikro-perforacji, aby osiągnąć cele w zakresie
redukcji hałasu.
Badacze oceniają także materiały i wpływ na wewnętrzną powierzchnię
tulei wkładki akustycznej. Ukończono już testy erozji w wyniku
całkowitego narażenia na opady deszczu. Obecnie trwają próby erozji pod
wpływem cząstek twardych, a także rozważane są analizy zmęczeniowe i
skutki promieniowania ultrafioletowego.
Wstępna weryfikacja konstrukcji doprowadziła do zamówienia pewnych
elementów i zdefiniowania wymogów dotyczących oprzyrządowania. W pełni
skonfigurowana konstrukcja jest bliska ukończenia, a wówczas zostanie
poddana weryfikacji krytycznej w kolejnej fazie procesu konstrukcji
mechanicznej.
Pionierska wkładka akustyczna wlotu powietrza do silnika lotniczego
ALTD i nowatorskie procesy wytwarzania obniżą masę, hałas i koszty
związane z technologią tłumienia hałasu. W ten sposób projekt wniesie
ważny wkład we wspólną inicjatywę technologiczną UE „Czyste niebo” na
rzecz przyjaznego dla środowiska transportu powietrznego.
opublikowano: 2015-03-09