Nowe technologie (archiwalne artykuły)

Dla naukowców diamenty nie muszą być duże, by były cenne. Stworzenie nowatorskich układów mikroelektromechanicznych (MEMS) z wykorzystaniem diamentów nanokrystalicznych (NCD), które sprawdzają się w takich systemach lepiej od krzemu, przyciągnęło znaczne inwestycje przemysłowe.
Choć zmodyfikowane nanomateriały są dziś wszechobecne, badania nad ich bezpieczeństwem nie dotrzymują kroku rozwojowi technologicznemu. Aby zapewnić bezpieczeństwo ludzi i środowiska, badacze korzystający z dofinansowania UE pracują nad systemem klasyfikacji bezpieczeństwa zmodyfikowanych materiałów analogicznym do istniejących kart bezpieczeństwa materiałów.
Zespół naukowców finansowanych przez UE posłużył się nanokryształami plazmonicznymi (NC), by przesunąć widmo wykorzystujące światło ogniw słonecznych w region bliskiej podczerwieni.
Finansowany ze środków UE zespół badaczy połączył nanostruktury metaliczne z nanokryształami półprzewodnikowymi, aby znacząco poprawić pułapkowanie światła w ogniwach słonecznych i fotodetektorach.
W ramach europejskiego projektu starano się ulepszyć definicję kontroli, aby zapewnić interoperacyjność pociągów z uwzględnieniem systemów komunikacji i sygnalizacji ERTMS na poziomie 1-2.
Przełomowa technologia produkcji lekkich, tanich i wysokiej jakości paneli drewnianych odmienia oblicze tradycyjnego przemysłu drzewnego.
Nanocząstki różnych typów można trwale i szybko związać z podłożem, jeśli użyje się w tym celu jednej z najefektywniejszych metod syntezy: chemii kliknięć. Nowatorski sposób został zaprezentowany przez zespół naukowców z Instytutu Chemii Fizycznej Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.
Baterie metal–powietrze mogą być obiecującą alternatywą dla konwencjonalnej technologii litowo–jonowej (Li–ion) stosowanej dziś w pojazdach elektrycznych. Oczekuje się, że dzięki nowej technologii elektrodowej i konstrukcji ogniw uda się przezwyciężyć bariery stojące obecnie na drodze wersji doładowywanych.
Innowacyjna nawierzchnia drogowa o znacznej zawartości zutylizowanych opon samochodowych spojonych elastyczną żywicą mogłaby dramatycznie zmniejszyć hałas ruchu drogowego (w stopniu porównywalnym z trzymetrowym ekranem akustycznym), stanowiąc jednocześnie ekologiczną metodę utylizacji zużytych opon.
Czas niezbędny na dostarczenie produktów lub usług w związku z oczekiwanym wzrostem popytu ma bezpośredni wpływ na przyszłą konkurencyjność europejskich małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) z sektora wytwórczego. Jedna z inicjatyw europejskich zajęła się opracowaniem innowacyjnych technologii zwiększających wydajność wytwórstwa.
Naukowcy korzystający z dofinansowania UE badają nanowęglowe źródła elektronów, które pozwolą lepiej poznać materiały luminescencyjne do produkcji płaskich wyświetlaczy. Inne możliwe zastosowania to silne wiązki elektronów do mikroskopów elektronowych i próżniowe układy elektroniczne.
Katalizatory metalowe do produkcji związków z zawartością węgla stanowią ważny filar chemii organometalicznej. Trwają prace nad zamianą cennych metali na powszechniejsze i tańsze katalizatory. Obiecującym kandydatem jest żelazo.
Jeden z projektów finansowanych przez UE zajął się opracowaniem trzech generacji prototypowych akumulatorów litowo-siarkowych (Li-S). Przezwyciężenie najistotniejszych trudności skracających czas pracy na akumulatorach Li-S powinno utorować drogę do obiecujących zastosowań w przemyśle motoryzacyjnym.
Finansowany przez UE projekt pracuje nad stworzeniem wspólnych ram teoretycznych na podstawie pojęć pochodzących z badań fizycznych, chemicznych i matematycznych, w celu opisania złożonej dynamiki interakcji laser-materia.
Tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem (FRP) to budulec licznych astronautycznych komponentów konstrukcyjnych wykonanych z użyciem konfiguracji przestrzennych. Aby zidentyfikować krytyczne kryteria ich odrzucenia, zespół finansowany przez UE przeprowadził obszerne testy i modelowanie numeryczne.
Naukowcy korzystający z dofinansowania UE opracowują nowatorskie rozwiązanie grzewcze do wydajnego naprawiania kompozytowych elementów samolotów.
W ramach unijnego projektu badane są właściwości czasowej dynamiki elektronów w materiałach masowych. Wykorzystanie ultraszybkich impulsów (attosekundowych) do obserwacji pasm energetycznych elektronów stanowi początek nowej dziedziny fizyki materii skondensowanej.
Reakcje transferu wodoru lub protonów (jonów wodoru) należą do najbardziej podstawowych, a jednocześnie ważnych reakcji w systemach przemysłowych i biologicznych. Nowe ramy obliczeniowe po raz pierwszy opisują je w sposób dokładny i skuteczny.
Systemy samolotów bardziej elektrycznych (MEA) cechują się wysoce zintegrowanymi sieciami elektrycznymi do zastosowań awionicznych. Naukowcy wspierani przez UE pracują nad systemem pasywnego chłodzenia, chcąc rozwiązać problem zarządzania termicznego sprzętem elektrycznym, by zagwarantować jego skuteczne działanie i poprawić osiągi.
Obniżenie emisji akustycznych i zanieczyszczeń generowanych w ruchu lotniczym ma ważne i szeroko zakrojone skutki dla obywateli, branż przemysłowych i środowiska. Nowa wkładka akustyczna do krytycznych komponentów silnika lotniczego pomoże do tego doprowadzić.
Jeden z projektów finansowanych ze środków UE zajął się badaniem dynamiki cząsteczek metali przejściowych i innych cząstek poprzez naświetlanie promieniowaniem w skrajnym ultrafiolecie. Badania mają istotne implikacje dla procesów stanu wzbudzonego, takich jak fotoochrona DNA, zbieranie światła i chemia atmosferyczna.
Duża moc często wiąże się z poważną wadą w postaci dużego hałasu. Naukowcy korzystający z dofinansowania UE zajęli się doskonaleniem metod tłumienia hałasu generowanego przez silniki lotnicze.
Grupa partnerów z UE zwiększyła zdolność przemysłu lotniczego do wprowadzania innowacji i szybkiego reagowania na zapotrzebowanie na nowe samoloty. W pracach zespołu skoncentrowano się na 13 priorytetach ekonomicznych i ekologicznych, jednocześnie analizując możliwości nawiązywania współpracy międzynarodowej i pozyskiwania funduszy.
Piezo Institute to centralny ośrodek europejski skupiający wiedzę fachową i zasoby z zakresu układów i materiałów piezoelektrycznych o ważnych zastosowaniach w wielu sektorach, w tym materiałów ceramicznych, monokryształów, polimerów i kompozytów. Jedna z inicjatyw UE zajęła się zwiększeniem jego widoczności poprzez intensywniejsze upowszechnianie informacji i wspomaganie działań edukacyjnych, badawczych i szkoleniowych.
Sprężone powietrze bywa nazywane czwartym medium przemysłowym, tuż po prądzie, gazie ziemnym i wodzie. Nowatorskie techniki monitorowania pozwolą wyeliminować częsty problem, jakim jest zanieczyszczenie sprężonego powietrza olejem.
Poprzednie
Następne
Kanał RSS dla tej listy


Polityka Prywatności