Opracowanie systemu pasywnego chłodzenia do samolotów przyszłej generacji
Systemy samolotów bardziej elektrycznych (MEA) cechują się wysoce zintegrowanymi sieciami elektrycznymi do zastosowań awionicznych. Naukowcy wspierani przez UE pracują nad systemem pasywnego chłodzenia, chcąc rozwiązać problem zarządzania termicznego sprzętem elektrycznym, by zagwarantować jego skuteczne działanie i poprawić osiągi.
Zarządzanie termiczne i niezawodność systemów elektrycznych w surowych
warunkach są krytycznymi czynnikami warunkującymi wzrost rynku MEA.
Skuteczniejsze sposoby chłodzenia urządzeń elektronicznych przy użyciu
wymiennika ciepła stają się coraz powszechniejszym rozwiązaniem w
dziedzinie transferu ciepła. Systemy te nie zostały dotychczas
wykorzystane w zastosowaniach awionicznych. Przed wprowadzenie
jakiegokolwiek systemu do samolotu wymagane jest przeprowadzenie
modelowania i testów eksperymentalnych.
W ramach finansowanego przez UE projektu "Passive cooling solution
validation for aircraft application" (HTCS) prowadzone są prace nad
dwufazowym systemem transferu ciepła, który charakteryzuje się
podwyższonym rozpraszaniem ciepła i jest pasywny. Działania te pozwolą
osiągnąć szósty poziom gotowości technologicznej dwufazowego systemu
pasywnego chłodzenia o wysokim współczynniku wymiany ciepła. Oczekuje
się, że maksymalna temperatura systemu nie będzie przekraczać 200 stopni
Celsjusza.
Określono już specyfikacje systemu chłodzenia. Drogą kompromisu i
analizy ryzyka wybrano wymiennik ciepła o kadłubie wykonanym z niklu,
niklowym knocie oraz w którym woda pełni rolę cieczy roboczej. Trwają
prace nad dokumentem kontroli interfejsu, opisem i uzasadnieniem
konstrukcji systemu chłodzenia oraz makietowaniem.
Postępy w ramach projektu powinny umożliwić sektorowi lotniczemu
całkowite przejście na systemy w pełni elektryczne gwarantujące wymaganą
niezawodność, nawet w ekstremalnie trudnych warunkach. Proponowany
system HTCS przewyższy inne technologie chłodzenia pod względem
zarządzania ciepłem, rozmiaru i gęstości mocy. Zapewni także wysłużony
okres użytkowania sprzętu, pozwalając w ten sposób zmniejszyć
ograniczenia konserwacyjne.
opublikowano: 2015-03-10