Nowa technologia łączenia części samolotów
Naukowcy korzystający z dofinansowania UE opracowują nowatorskie rozwiązanie grzewcze do wydajnego naprawiania kompozytowych elementów samolotów.
Niezawodne utwardzanie żywicy i warstwy kleju jest niezbędne dla
zapewnienia integralności i wymaganych parametrów mechanicznych przy
naprawie kompozytów klejonych. Dotychczas stosowano konwencjonalne koce
grzewcze do nagrzewania obszaru naprawy, dokonując pomiarów temperatury w
jednym lub dwóch miejscach. Choć metoda ta sprawdza się dobrze przy
mniejszych naprawach, w przypadku podgrzewania większych obszarów często
pojawiają się znaczne rozbieżności temperatur w postaci miejsc za
zimnych lub za gorących.
Dzięki dofinansowaniu UE dla projektu "Flexible conductive composite
repair heaters" (CONDUCTOR) naukowcy opracowują nowe rozwiązanie
grzewcze w postaci bezpośredniego nagrzewania powierzchniowego (CSH),
które pozwoli zminimalizować niejednorodności w rozkładzie temperatur. W
porównaniu z kocami grzewczymi metoda ta pozwala pracować z mniejszymi
prądami i napięciami. Maty grzewcze CSH powinny zatem być znacznie
tańsze, a ich eksploatacja będzie stwarzać mniejsze zagrożenia
elektryczne dla operatorów i używanych urządzeń elektronicznych.
Ponieważ metoda umożliwia nagrzewanie nawet bardzo cienkich folii,
tworzone maty CSH muszą być bardzo elastyczne i dawać się łatwo
dostosowywać do skomplikowanych geometrii trójwymiarowych.
Przygotowując specyfikację i ogólny projekt nowego systemu CSH,
naukowcy zdefiniowali główne parametry konstrukcyjne i ograniczenia
procesów naprawczych. W poszukiwaniu odpowiedniego materiału
spełniającego zdefiniowane wymagania badacze wybrali jeden materiał
powlekany metalem i jedną folię z metalu rozciąganego.
Zastosowanie gotowych kodów do obliczeń metodą elementów skończonych
umożliwiło symulowanie mechanizmu przekazywania ciepła podczas napraw
kompozytów. Zamodelowano reprezentatywny scenariusz naprawy w celu
obliczenia strat ciepła w wyniku przewodzenia i konwekcji — dwóch
najistotniejszych dróg straty ciepła przy szybkich zmianach temperatur.
Badania obliczeniowe pomogą wybrać odpowiedni materiał do systemu CSH.
Naukowcy przystąpili też do przygotowywania zoptymalizowanego
sprzętu kompletnego prototypu. Umożliwi on optymalizację parametrów
metody CSH i odpowiednie dostrojenie algorytmu sterowania nagrzewaniem.
Prace projektu CONDUCTOR wpisują się w cele programu Clean Sky w
zakresie wprowadzania ekologicznych metod naprawczych, które umożliwią
bezpieczne, długotrwałe, ekologiczne i opłacalne eksploatowanie
elementów strukturalnych samolotów. Proponowana metoda napraw powinna
zwiększać niezawodność i wydajność, jednocześnie minimalizując czas
uziemienia samolotu niezbędny do przeprowadzenia napraw.
opublikowano: 2015-03-13