Tlenowe samochody elektryczne

Baterie metal–powietrze mogą być obiecującą alternatywą dla konwencjonalnej technologii litowo–jonowej (Li–ion) stosowanej dziś w pojazdach elektrycznych. Oczekuje się, że dzięki nowej technologii elektrodowej i konstrukcji ogniw uda się przezwyciężyć bariery stojące obecnie na drodze wersji doładowywanych.

W przeciwieństwie do konwencjonalnych akumulatorów Li–ion, baterie metal–powietrze wykorzystują tlen z otaczającego powietrza, nie zaś ten z substancji chemicznych magazynowany w samej baterii. Pozwala to zmniejszyć ciężar i masę, a także zwiększyć gęstość energii lub ilość energii dostarczanej w porównaniu z rozmiarem baterii. Pomimo ich zalet, wytwarzanie doładowywanych akumulatorów metal–powietrze jest trudne i obecnie są one dostępne jedynie jako jednostki jednorazowego użytku.

W finansowanym przez UE projekcie "New concept of metal-air battery for automotive application based on advanced nanomaterials" (NECOBAUT) prowadzone są prace nad akumulatorem żelazo–powietrze na bazie tanich elektrod węglowych o strukturze nano i elektrolitu wodorotlenku potasu. Sektorem docelowym są pojazdy całkowicie elektryczne.

W badaniach anody zespół przyjrzał się różnym materiałom węglikowo–żelazowym o strukturze nano na podporze z węgla wysokopowierzchniowego spreparowanego przez jednego z partnerów projektu. Dla zminimalizowania ewolucji wodoru i zwiększenia wydajności ładowania zastosowano odpowiednie dodatki.

Przetestowano także kilka katalizatorów pod katem badań anody (powietrze), w tym innowacyjne materiały perowskitowe stworzone w ramach projektu. Zostały one ocenione zarówno z użyciem komercyjnie dostępnych podpór węglowych, jak i tym opracowanych w projekcie. Najbardziej obiecującym katalizatorem okazał się materiał perowskitowy na podporze węglowej opracowanej w ramach projektu.

Elektrody żelazo i powietrze wyprodukowano i wbudowano w nowatorskie ogniwo akumulatora metal–powietrze, w którym krąży elektrolit mający za zadanie rozpraszać ciepło i usuwać gazy. Separator zapobiega zwarciom wewnętrznym i poprawia bezpieczeństwo.

Wstępne testy ukazują jego potencjalne możliwości w realizacji celów w zakresie gęstości energii, dlatego zespół prowadzi teraz badania nad ładowaniem ogniwa przy wyższych gęstościach prądu. Model ogniwa pomaga w optymalizacji projektów konstrukcji.

Optymalizacja wszystkich materiałów i komponentów w różnych warunkach operacyjnych w kolejnym okresie realizacji projektu usprawni projektowanie prototypu końcowego. Badacze planują, ze prototyp ten będzie charakteryzował się m. in. wyższą pojemnością energetyczną elektrody i lepszą odpornością na korozję. Opłacalna i trwała alternatywa dla akumulatorów Li–ion, która pozwoli zwiększyć zasięg samochodów całkowicie elektrycznych przed koniecznością doładowania, przyniesie ogromne korzyści gospodarcze. Szerokie upowszechnienie na rynku tego typu pojazdów przyniesie znaczne korzyści producentom, konsumentom i środowisku naturalnemu.

opublikowano: 2015-03-19
Komentarze


Polityka Prywatności