Zakłócenia elektromagnetyczne wywoływane przez same pociągi z powodu
licznych kolejowych systemów sygnalizacji i komunikacji stało się
poważnym problemem dla producentów taborów kolejowych i operatorów
infrastruktury kolejowej. Dostępne zharmonizowane normy w zakresie
kompatybilności elektromagnetycznej (EMC) wśród istniejących systemów
kolejowych nie zapewniają interoperacyjności pomiędzy pociągami a
systemami sygnalizowania. Sytuacja ta prowadzi do poważnych strat w
czasie i zasobach ponoszonych przez producentów, zarówno pod względem
integracji systemy, jak i sygnalizacji trasy, i może stanowić ryzyko dla
operatorów.
W finansowanym przez UE projekcie "Test of rolling stock electromagnetic compatibility for cross-domain interoperability" (
TREND)
zbadano i zaprojektowano określone lokalizacje i konfiguracje
kontrolne, umożliwiając harmonizację testów zatwierdzających towarowe i
pasażerskie tabory kolejowe w zakresie EMC. Nacisk kładziony jest na
zakłócenia w systemach komunikacji i sygnalizacji kolejowej za sprawą
odtwarzania reprezentacyjnych niekorzystnych warunków prądu zwarciowego
dla stanu ustalonego i nieustalonego.
Specjalnie opracowany trójwymiarowy model elektromagnetyczny
przeznaczono do każdego z systemów komunikacji i sygnalizacji taboru
kolejowego i infrastruktury kolejowej. Sklasyfikowano je według czterech
kategorii: sygnalizacja punktowa (moduł transmisji z balis), obwód
torowy prądu stałego, Globalny System Komunikacji Mobilnej – Kolej
(GSM-R) oraz systemy usługi nadawczej. Dzięki wymaganiom w zakresie
bezpieczeństwa i dostępności tych systemów, zespół TREND zdefiniował
procedurę kontrolną, która odtwarza reprezentacyjne najgorsze
scenariusze dotyczące emisji elektromagnetycznych taboru kolejowego,
które mogłyby wpływać na interoperacyjność systemu, włączając zjawisko
stanu nieustalonego. W rzeczywistości określone badanie sygnałów
nieustalonych w ich śladach czasu i częstotliwości stanowi klucz do
naukowego sukcesu projektu.
Transport kolejowy jest ważnym obszarem rozwojowym z perspektywy
gospodarczej i środowiskowej. Działania podjęte przez zespół projektu
TREND powinny pomóc skrócić czas komercjalizacji wyposażonych taborów
kolejowych, poprawić dostępność infrastruktury kolejowej i
bezpieczeństwo pasażerów. Co więcej, zwiększona interoperacyjność i
operacyjność krzyżowa między różnymi sieciami kolejowymi jest
decydującym czynnikiem pozwalającym uniknąć przeszkód związanych z
użytkowaniem dużych linii europejskich oraz wyposażenia pochodzącego od
różnych dostawców.