Opracowanie systemu pasywnego chłodzenia do samolotów przyszłej generacji

Systemy samolotów bardziej elektrycznych (MEA) cechują się wysoce zintegrowanymi sieciami elektrycznymi do zastosowań awionicznych. Naukowcy wspierani przez UE pracują nad systemem pasywnego chłodzenia, chcąc rozwiązać problem zarządzania termicznego sprzętem elektrycznym, by zagwarantować jego skuteczne działanie i poprawić osiągi.

Zarządzanie termiczne i niezawodność systemów elektrycznych w surowych warunkach są krytycznymi czynnikami warunkującymi wzrost rynku MEA. Skuteczniejsze sposoby chłodzenia urządzeń elektronicznych przy użyciu wymiennika ciepła stają się coraz powszechniejszym rozwiązaniem w dziedzinie transferu ciepła. Systemy te nie zostały dotychczas wykorzystane w zastosowaniach awionicznych. Przed wprowadzenie jakiegokolwiek systemu do samolotu wymagane jest przeprowadzenie modelowania i testów eksperymentalnych.

W ramach finansowanego przez UE projektu "Passive cooling solution validation for aircraft application" (HTCS) prowadzone są prace nad dwufazowym systemem transferu ciepła, który charakteryzuje się podwyższonym rozpraszaniem ciepła i jest pasywny. Działania te pozwolą osiągnąć szósty poziom gotowości technologicznej dwufazowego systemu pasywnego chłodzenia o wysokim współczynniku wymiany ciepła. Oczekuje się, że maksymalna temperatura systemu nie będzie przekraczać 200 stopni Celsjusza.

Określono już specyfikacje systemu chłodzenia. Drogą kompromisu i analizy ryzyka wybrano wymiennik ciepła o kadłubie wykonanym z niklu, niklowym knocie oraz w którym woda pełni rolę cieczy roboczej. Trwają prace nad dokumentem kontroli interfejsu, opisem i uzasadnieniem konstrukcji systemu chłodzenia oraz makietowaniem.

Postępy w ramach projektu powinny umożliwić sektorowi lotniczemu całkowite przejście na systemy w pełni elektryczne gwarantujące wymaganą niezawodność, nawet w ekstremalnie trudnych warunkach. Proponowany system HTCS przewyższy inne technologie chłodzenia pod względem zarządzania ciepłem, rozmiaru i gęstości mocy. Zapewni także wysłużony okres użytkowania sprzętu, pozwalając w ten sposób zmniejszyć ograniczenia konserwacyjne.

data ostatniej modyfikacji: 2015-03-10 13:38:52
Komentarze


Polityka Prywatności