Bezprzewodowe ładowanie elektrycznych samochodów
Wprowadzenie pojazdów elektrycznych do powszechnego użytku mogłoby mieć ogromny wpływ na obniżenie zanieczyszczenia obszarów miejskich i globalnych emisji dwutlenku węgla. Nowatorska technologia ładowania bezprzewodowego zwiększająca wygodę i umożliwiająca pokonywanie dłuższych odległości może przeważyć szalę.
W ostatnich latach większość dużych producentów pojazdów zainwestowała w działania badawczo-rozwojowe w zakresie technologii EV. Dokonano zdumiewających postępów, a pojazdy elektryczne — choć wciąż niezbyt liczne — używane są już w wielu krajach i na ich drogach. Zwiększenie zainteresowania tego typu pojazdami wymaga jednak przezwyciężenia ważnych przeszkód natury technicznej związanych z szybszym ładowaniem.
Wykorzystanie zjawiska odkrytego na początku XIX w., zasady indukcji elektromagnetycznej, może być rozwiązaniem kwestii ładowania bezprzewodowego. Naukowcy zaangażowani w finansowany przez UE projekt "Innovative fast inductive charging solution for electric vehicles" (FASTINCHARGE) pracują nad prądem elektrycznym umożliwiający ładowanie poprzez wystawienie cewki (zwojnicy) na działanie przemiennego pola magnetycznego. Rezultatem jest ładowanie pojazdu elektrycznego bez konieczności wtykania wtyczki w gniazdo. Założeniem tej technologii jest umożliwienie transferu mocy rzędu 40 kW do pojazdu elektrycznego w sytuacjach stacjonarnych lub w trasie.
Obecnie posiadacze pojazdów elektrycznych mają kilka opcji ponownego doładowania swoich pojazdów, w zależności od miejsca zamieszkania. Najbardziej powszechnym jest nadal ładowanie nocne (stacjonarne) w domu. Powstały także publiczne stacje ładowania umożliwiające doładowanie pojazdu podczas postoju na sklepowym lub firmowym parkingu, a także wysokoenergetyczne stacje szybkiego ładowania podobne do konwencjonalnych stacji paliw.
W projekcie FASTINCHARGE opracowywana jest technologia szybkiego ładowania indukcyjnego, która zostanie wdrożona w jednym pojeździe elektrycznym, w jednej stacji ładowania składającej się z czterech bloków zainstalowanych na skrzyżowaniu miejskim oraz jednej stacjonarnej stacji ładowania. Zespół prowadzi ocenę wszystkich niezbędnych komponentów, w tym bada wydajność i bezpieczeństwo pojazdu elektrycznego, jego zasięg, połączenie sieciowe i zarządzanie nim, a także inteligentne systemy skoordynowane.
W pierwszej fazie projektu zespół zbudował prototypy do zastosowania stacjonarnego i mobilnego, a także stoisko do prób pozwalające na ocenę wydajności technologii. Naukowcy przeprowadzili także analizę akceptacji różnych rozwiązań indukcyjnego ładowania pojazdów elektrycznych przez użytkowników.
Obecnie planują przeprowadzenie demonstracji zwiększonej wydajności nowej technologii. Jej prostota, brak konieczności podłączania się do gniazda i obniżenie czasu ładowania w połączeniu ze zwiększeniem zasięgu pojazdu poprzez możliwość doładowania w trasie w czasie zatrzymania się na zelektryfikowanym skrzyżowaniu powinny zwiększyć atrakcyjność rozwiązania w oczach potencjalnych nabywców pojazdów elektrycznych. Obniżenie łącznych kosztów posiadania pojazdu tego typu w porównaniu z oferowanymi dotychczas rozwiązaniami może przyczynić się do upowszechnienia pojazdów elektrycznych na rynku.
opublikowano: 2015-04-22