Tworzywa sztuczne są powszechnie stosowane do wytwarzania komponentów w licznych branżach, takich jak przemysł motoryzacyjny, oświetleniowy czy produkcji zabawek. Nowe formy i narzędzia do formowania, które nadrukowują nanostrukturalne wzorce bezpośrednio podczas przetwarzania tworzywa, pozwolą na znaczne usprawnienie produkcji.
Białka są wszechobecne. Spełniają niezliczone, ważne funkcje w żywych organizmach od, przekazywania bodźców nerwowych po rozpoznawanie komórek. Naukowcy wypracowali obecnie stabilne i funkcjonalne moduły białkowe służące do integracji z nowatorskimi nanourządzeniami.
Konstrukcja statku może niekorzystnie wpływać na postępowanie załogi, prowadząc do wypadków. W ramach unijnej inicjatywy badany jest wpływ konstrukcji statku na błędy ludzkie.
Europejskie magistrale kolejowe obsługują pasażerów indywidualnych, jak i sektor biznesowy. Rozwiązania z zakresu zarządzania energią mogą sprawić, że staną się one bardziej zrównoważone, a duże unijne konsorcjum planuje stworzyć plan działań umożliwiający zastosowanie takich rozwiązań.
Finansowany ze środków UE zespół badawczy zajmuje się modelowaniem i testowaniem struktur kompozytowych do pojazdów zasilanych w sposób alternatywny (APV). Zbadanie wytrzymałości zderzeniowej tych lekkich materiałów jest niezbędne, by mogły one masowo trafić na rynek.
Inżynierowie eksperymentują z maleńkimi strukturami nazywanymi żeberkami, które zmniejszają opór stawiany przez skrzydła samolotu. Innowacyjna platforma robotyczna powinna przyspieszyć budowę takich rozwiązań, dzięki czemu korzyści z nich płynące będą zauważalne już w nieodległej przyszłości.
Choć gdy mowa o hałasie generowanym przez samoloty, większość ludzi myśli o silnikach odrzutowych, to kadłuby także odgrywają tu istotną rolę. Innowacyjny i skuteczny pakiet do modelowania wyznacza nowe kierunki w projektowaniu cichszych maszyn.
Unijny projekt umacnia wiodącą rolę Europy w zakresie nauki o laserach dzięki konsolidacji i rozbudowie interdyscyplinarnej sieci renomowanych krajowych laboratoriów laserowych.
W ramach unijnego projektu zbudowano niezawodny sprzęt do wytwarzania śniegu, który jest wydajniejszy, cichszy i bardziej ekonomiczny niż aktualnie stosowane maszyny.
Cement wciąż pozostaje ważnym materiałem budowlanym na całym świecie. Finansowany ze środków UE zespół badawczy opracował modele i metody doświadczalne ułatwiające wykorzystanie odpadów jako dodatkowych materiałów wiążących (SCM), czego efektem ma być zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko.
Badacze korzystający z dofinansowania UE rozwijają opłacalny i minimalizujący zniekształcenia proces spawania stali, aby pomóc stoczniom europejskim w utrzymywaniu konkurencyjności.
W finansowanym przez UE projekcie przyjrzano się metodom kontrolowania przepływu zasilania z baterii w hybrydowych pojazdach elektrycznych (HEV) w celu zminimalizowania składowej zmiennej prądu tętniącego. Wyniki projektu powinny umożliwić uzyskanie dużej wydajności, tańszych i bardziej kompaktowych baterii i kondensatorów.
Tylko drobna część energii uwalnianej poprzez spalanie paliw kopalnych jest przekształcana w energię mechaniczną lub elektryczną, co oznacza, że większość energii uwalnianej w postaci ciepła jest spisywana na straty. Materiały termoelektryczne opracowane w ramach projektu finansowanego ze środków UE mogą dostarczyć rozwiązanie dla tego energetycznego problemu.
Rozwój nowoczesnych technologii zrewolucjonizował dotychczasowe postrzeganie świata i ludzkich możliwości. Badacze i entuzjaści nauki cały czas poszukują rozwiązań, pozwalających na coraz lepsze wykorzystanie techniki i wiedzy w służbie człowiekowi, a sporymi sukcesami na tym polu poszczycić się mogą także Polacy.
Zespół naukowców z UE stworzył roboty, które automatycznie badają stan spawów kadłubów statków. Różne metody wykrywania usterek w połączeniu z robotyką i systemami kontroli zostały z powodzeniem poddane testom na stalowym poszyciu kadłuba w stoczniach Chalkis w Grecji.
Pomimo rosnącej popularności zautomatyzowanych systemów transportu ich upowszechnianie natrafia na trudności wynikające z istniejących ram operacyjnych i prawnych. Jedna z inicjatyw UE zamierza usunąć bariery dla wprowadzania pojazdów bez kierowcy.
Badacze europejscy opracowali system kontroli populacji glonów wykorzystujący technologię ultradźwiękową w celu kontrolowania zakwitów glonów stanowiących zagrożenie dla zdrowia publicznego i jakości wody.
Elektroliza to ważna nowa technologia wytwarzania wodoru jako nośnika energii. W ramach unijnego projektu opracowywane są nowe materiały do wysoko sprawnych i niedrogich elektrolizerów.
Jeden z projektów UE zajął się badaniem parametrów drewna jako materiału konstrukcyjnego ze szczególnym uwzględnieniem żywotności. Ponowna analiza danych historycznych w połączeniu z nowymi testami pozwoli wprowadzić nowe standardy umożliwiające szersze wykorzystanie tego zasobu odnawialnego.
Komponenty MID (Moulded Interconnect Devices) łączą wszystkie cechy formowanych części plastikowych z obwodami elektrycznymi i podzespołami elektronicznymi, umieszczanymi bezpośrednio na plastikowej obudowie.
Wprowadzenie pojazdów elektrycznych do powszechnego użytku mogłoby mieć ogromny wpływ na obniżenie zanieczyszczenia obszarów miejskich i globalnych emisji dwutlenku węgla. Nowatorska technologia ładowania bezprzewodowego zwiększająca wygodę i umożliwiająca pokonywanie dłuższych odległości może przeważyć szalę.
Rynek wielofunkcyjnych mikrosystemów wykonanych z trójwymiarowych markerów warstwowych stale rośnie. Nowa platforma do projektowania i produkcji daje nadzieję na zrewolucjonizowanie sposobu wytwarzania rzeczy oraz poprawę pozycji rynkowej UE.
Wykorzystanie ultraszybkich (femtosekundowych) źródeł lasera do optycznego wzbudzenia elektronów w metalach może stać się podstawą dla nowych zastosowań w dziedzinie optoelektroniki, w tym ultraszybkich przełączników. Młodzi naukowcy wnieśli wkład w rozwój tej dziedziny dzięki wsparciu ze środków UE.
Oblodzenie skrzydeł samolotu powoduje wzrost jego ciężaru, zmniejszenie nośności oraz pogorszenie sterowności. Nowa elektromechaniczna technologia odladzania kruszy lód poprzez jego odkształcanie i ma szansę zostać wykorzystana w nowszych, bardziej elektrycznych systemach lotniczych.
W finansowanym przez UE projekcie udoskonalono prognozy teoretyczne dotyczące przekrojów rozpraszania hadronów przy dużych energiach.