Analiza zależności między budową statku i błędami ludzkimi

Konstrukcja statku może niekorzystnie wpływać na postępowanie załogi, prowadząc do wypadków. W ramach unijnej inicjatywy badany jest wpływ konstrukcji statku na błędy ludzkie.

Niektóre błędy przypisywane załodze, w tym zarówno oficerom, jak i pracownikom maszynowni, wynikają z takich ogólnych czynników konstrukcyjnych (GDF), jak ruch, hałas, drgania i układ pokładu.

Uczestnicy finansowanego ze środków UE projektu "Human factors in risk-based ship design methodology" (FAROS) badają zależności między błędami ludzkimi oraz cechami konstrukcyjnymi statku. Projekt realizowany jest w oparciu o zdobycze wcześniejszych inicjatyw, a jego ogólnym celem jest pokazanie, w jaki sposób można ograniczyć rolę czynnika ludzkiego poprzez odpowiednią budowę statku. Prace koncentrują się na wczesnych etapach projektowania, takich jak tworzenie koncepcji, ponieważ radykalne zmiany w tej fazie mogą być jeszcze opłacalne.

W pierwszym okresie sprawozdawczym prace rozpoczęto od analizy najnowszych badań dotyczących wpływu GDF na pracę załogi i błędy ludzkie. Jej wyniki wskazują, że hałas, drgania i ruchy statku wpływają na zdolność załogi do koncentracji, podczas gdy układ pokładu oraz umiejscowienie i dostępność sprzętów ma znaczenie dla efektywności i bezpieczeństwa wykonywania różnych zadań przez załogę.

Badacze obliczyli ryzyko związane z takimi wypadkami, jak zranienie lub śmierć członka załogi, zderzenie statków, uziemienie oraz pożary, wpływającymi na cały statek, a tym samym na ludzi na nim się znajdujących. Następnie opracowano modele ryzyka łączące GDF z efektywnością pracy ludzi i popełnianymi przez nich błędami. Modele te połączono ze sobą, aby stworzyć kompleksowe narzędzie oceny ryzyka do zastosowania podczas projektowania statków pasażerskich, jak i towarowych.

Przeprowadzono wirtualne doświadczenia w maszynowni (symulowanej w środowisku rzeczywistości wirtualnej) oraz na mostku w celu określenia warunków, w których prawdopodobieństwo błędu załogi jest największe. Warunki te porównano następnie z odnośnymi zasadami i wytycznymi projektowymi, poszukując ewentualnych wad i luk.

Dzięki pełniejszej wiedzy na temat zależności między konstrukcją statku a błędami ludzkimi, inicjatywa FAROS przyczyni się do poprawy procesu projektowania statków oraz zwiększenia ich bezpieczeństwa. Udoskonalenia te przydadzą się przy opracowywaniu lepszych procedur bezpieczeństwa oraz poprawie warunków pracy i życia na morzu.

opublikowano: 2015-05-13
Komentarze


Polityka Prywatności