Roboty inspektorami kadłubów

Zespół naukowców z UE stworzył roboty, które automatycznie badają stan spawów kadłubów statków. Różne metody wykrywania usterek w połączeniu z robotyką i systemami kontroli zostały z powodzeniem poddane testom na stalowym poszyciu kadłuba w stoczniach Chalkis w Grecji.

Statki są niezmiernie ważne dla krajowych gospodarek i handlu, a pomimo tego każdego roku około 400 z nich tonie z powodu korozji i/lub słabej jakości spawów stosowanych podczas ich budowy. Spawy nie są poddawane dość dokładnej kontroli, a w obecnym stanie rzeczy, gdy statki są budowane z wykorzystaniem cieńszych odcinków kadłuba, stosowane nieliczne kontrole nie są odpowiednie dla takich nowych grubości.


Aby rozwiązać ten problem podjęto prace w ramach projektu X-SCAN. Składające się z siedmiu członków konsorcjum postawiło sobie za cel opracowanie wiarygodnej, szybkiej, niedrogiej i bezpiecznej techniki sprawdzania stanu technicznego konstrukcji statków. Technika ta wiąże się z nowymi, zautomatyzowanymi, nieniszczącymi metodami ultradźwiękowymi i elektromagnetycznymi. Kolejnym celem projektu było opracowanie sterowanego laserowo manipulatora przeznaczonego do automatycznego sprawdzania spawów położonych w niedostępnych obszarach. Po dwóch latach prac przedsięwzięcie to zakończyło się w listopadzie 2013 roku.


Działania podjęte podczas pierwszego okresu sprawozdawczego zaowocowały opracowaniem trzech nieniszczących technik, systemów i czujników, jak również zrobotyzowanego manipulatora. W ramach prowadzonych prac opracowano projekt ultradźwiękowego systemu fazowego oraz urządzenie do pomiaru w warunkach rzeczywistych z wykorzystaniem prądu zmiennego (ACFM) na potrzeby prototypu. Dodatkowe opracowania obejmują laserową technikę trasowania i czujnik do sterowania robotem.


W wyniku dalszych prac powstały zrobotyzowane systemy oraz działania mające na celu rozlokowanie nieniszczących systemów testujących. Po określeniu wstępnych opcji projektowych i przeprowadzeniu badań wybrano optymalne rozwiązania. Ukończono projekt i rozpoczęto produkcję komponentów. Opracowano również oprogramowanie sterujące i zmontowano wszystkie komponenty. Zespół przetestował prototyp na płycie próbnej, która została pokryta powłoką i poddana ponownym próbom. System został przedstawiony w stoczniach Chalkis w Grecji.


Prace realizowane w ramach projektu obejmowały opracowanie materiałów szkoleniowych i dostarczenie praktycznych sesji przeznaczonych do wykorzystania w małych i średnich przedsiębiorstwach.


Owocem projektu X-SCAN był wiarygodny i nieniszczący, zautomatyzowany system robotyczny przeznaczony do kontrolowania stanu technicznego spawów na kadłubach statków. W porównaniu z obecnie stosowanymi metodami system ten poprawił czas, koszty i bezpieczeństwo kontroli, co sprawiło, że transport morski stał się bardziej niezawodny i ekonomiczny.

opublikowano: 2015-04-28
Komentarze


Polityka Prywatności