Kadłuby statków poruszające się na poduszce powietrznej

W ramach unijnego projektu powstaje innowacyjna i konkurencyjna łódź transportowa generująca zerowe emisje oraz otwierająca nowe możliwości w zakresie statków o napędzie elektrycznym.

Wiele miast europejskich wykorzystuje zamknięte szlaki wodne i promy do przewozu pasażerów i dóbr na skalę lokalną. Konwencjonalne promy wykorzystują tak zwane kadłuby mokre, u których całość kadłuba ma kontakt z wodą. Stwarza to dużą powierzchnię oporu i obniża zarówno wydajność, jak i prędkość.

Naukowcy zainicjowali finansowany przez UE projekt "Battery powered boats, providing greening, resistance reduction, electric, efficient and novelty" (BB GREEN), aby opracować szybkie, wydajne i bezemisyjne promy nowej generacji do użytku na osłoniętych wodach. Dostępne są też kadłuby ASV zaprojektowane pod kątem pracy w bardziej wymagających warunkach. Kadłub poduszkowca (ASV) odpowiada maksymalnie za 85% wyporności pełnoładunkowej na poduszce sprężonego powietrza wytworzonego przez układ dmuchawy nośnej. Nowa technologia ASV może zmniejszyć opór stawiany przez kadłub nawet o 40%.

Prototyp zostanie poddany kompleksowym testom. Po zakończeniu partnerzy planują organizację europejskiej wystawy objazdowej mającej na celu prezentację prototypowego statku.

Aby zmniejszyć masę statku i poprawić jego ogólną wydajność, będzie on wykonany z włókien węglowych. Silniki wysokoprężne zastępowane są przez napędy akumulatorowe w celu umożliwienia ekologicznego przewozu pasażerów do pracy. Pojemność akumulatora litowo-tytanianowego wyniesie 400 kWh, co wystarczy do przemieszczania się przez 14 mil morskich z prędkością 30 węzłów. Bezemisyjny prom będzie pierwszym poduszkowcem zdolnym do płynięcia z prędkością 30 węzłów.

Systemy pędników przeciwbieżnych zapewnią odpowiednią sprawność, zdolności manewrowe i bezpieczeństwo.

Trwa budowa pełnowymiarowego poduszkowca, który zostanie następnie dokładnie przetestowany. Budowane są także elektryczne układy napędowe oraz układ dmuchawy nośnej. Zespół BB GREEN udokumentuje następnie działanie i parametry tych układów w typowych warunkach pracy.

Nowy prom przyczyni się do zmniejszenia korków ulicznych w miastach posiadających drogi wodne, przynosząc istotne korzyści środowisku naturalnemu. Wyniki rozpowszechniono za pośrednictwem prasy i kilku publikacji. Zespół uczestniczył też w licznych konferencjach i wystawach.

data ostatniej modyfikacji: 2015-05-28 11:06:45
Komentarze


Polityka Prywatności