Ulepszone lotnicze kontenery towarowe

Jednostkowe urządzenia ładunkowe (ULD) to specjalne kontenery do lotniczego transportu towarów, które zwykle docierają do samolotu już załadowane. Pomimo dużego sukcesu i rozpowszechnienia stanowią także najsłabsze ogniwo w bezpieczeństwie lotniczym.

Celem finansowanego ze środków UE projektu SAFEGUARD jest opracowanie ulepszonego urządzenia. Na początek złożona z ośmiu członków grupa badawcza dokonała przeglądu istniejących rozwiązań technologicznych pod kątem usprawnienia bezpieczeństwa lotniczego przewozu towarów bez konieczności zwiększania masy. Celem prowadzonych prac było stworzenie prototypu lekkiego ULD o sztywnych ścianach bocznych charakteryzującego się gęstością stertowania powyżej 4:1.

W projekcie zaplanowano także symulację systemu uszczelniania w oparciu o technologię elektronicznego zamykania oraz identyfikację radiową (RFID). Realizację dwuletniej inicjatywy zakończono we wrześniu 2013 r.

Po etapie badań przygotowawczych rozpoczęto techniczne prace rozwojowe w trzech kierunkach. Były to: zaprojektowanie i optymalizacja składanego i wzmacnianego polimerami ULD, opracowanie prototypu elektronicznego systemu uszczelniania, zbadanie obszaru zbierania energii.

W projekcie wykorzystano zaawansowaną koncepcję osadzania, co pozwoliło opracować możliwe do opatentowania usprawnienia konstrukcji ULD. Nowa koncepcja cechuje się współczynnikiem stertowania 3:1, co odpowiada również na globalny brak równowagi w zakresie dostępności ULD. Zastosowanie wzmacnianych polimerów ogranicza ciężar bezpiecznej konstrukcji i jednocześnie ogranicza koszty utrzymania.

Członkowie zespołu projektowego przeanalizowali także systemy RFID, skupiając się na międzynarodowym prawodawstwie, zatwierdzonych produktach i protokołach transmisji. Kompleksowa analiza regulacji i technicznych kryteriów doprowadziła do podjęcia decyzji, by zastosować rozwiązanie wykorzystujące wiele częstotliwości. Wiele częstotliwości dostępnych do nasłuchu i odpowiedzi oznacza możliwość wykorzystania projektu w dowolnym miejscu.

Zespół projektu opracował także przenośny czytnik ze zintegrowaną łącznością Wi-Fi i 3G. Urządzenie to pozwala wymieniać i zapisywać informacje identyfikacyjne RFID. Informacje te trafiają do opracowanego w ramach projektu pokładowego systemu zamykania, który obejmuje nowy protokół 12C włączony do systemów partnerów projektu. Przenośne urządzenie wykorzystuje klucz Dallas iButton w przypadku użytkowników, którzy nie chcą tworzyć systemu RFID. W projekcie przeprowadzono testy optymalizacji zasilania urządzenia w celu wydłużenia czasu jego pracy na zasilaniu akumulatorowym.

Grupa opracowała także urządzenie do pasywnego zbierania energii zapewniające również śledzenie informacji oraz aplikacje do bezpiecznego uszczelniania. Wypracowane w projekcie rozwiązania obejmują również rejestrator danych niskiej mocy zapisujący czas uderzeń. Informacje te mogą być przechowywane przez długi czas i następnie przesyłane do komputera.

Projekt SAFEGUARD pomógł ulepszyć technologie stosowane do zabezpieczania towarów transportowanych drogą powietrzną. Efekty prac w ramach projektu oznaczają również dużo niższe koszty dla linii lotniczych.

opublikowano: 2015-07-02
Komentarze


Polityka Prywatności