Nowa platforma pozwalająca na testowanie statków powietrznych nowej generacji

Po stworzeniu projektu koncepcyjnego elementów statku powietrznego, przed przeprowadzeniem w pełni zintegrowanych testów w locie, poszczególne elementy muszą zostać poddane próbom przy użyciu dedykowanych platform testowych. Nowa platforma do testowania rozruszników i generatorów statków powietrznych będzie wykorzystywana przy budowie całkowicie elektrycznych statków powietrznych.

Partnerstwo publiczno-prywatne "Czyste niebo" to najbardziej ambitny program badań aeronautycznych w historii UE. Jednym z jego licznych osiągnięć jest opracowanie modułowej platformy testowej przeznaczonej do budowy i testowania sieci elektrycznych oraz zintegrowanych układów napędowych (silnik i gondola) w celu stworzenia statku powietrznego, który w większym stopniu opiera się na układach elektrycznych. UE finansuje projekt STARTGENSYS (Adaptation kit design & manufacturing: APU driving system) w celu sprawdzenia działania stanowiska testowego przeznaczonego do testowania rozruszników i generatorów statków powietrznych. Stanowisko to jest uzupełnieniem modułowej platformy testowej opracowanej w ramach programu "Czyste niebo".

System STARTGENSYS składa się z szafy sterowniczej, szafy z elektronicznymi podzespołami zasilającymi oraz układu napędowego. Stanowisko testowe ułatwi testowanie w warunkach zbliżonych do warunków panujących w statkach powietrznych, a jednocześnie umożliwi opracowanie sposobów na obniżenie kosztów utrzymania, zmniejszenie poziomu zużycia oleju i zminimalizowanie poboru energii.

W pierwszym okresie sprawozdawczym naukowcy przełożyli koncepcję systemu na szczegółowy projekt i rozpoczęli produkcję. Szafa sterownicza posiada komputer osobisty wyposażony w szybki układ sterowania i pozyskiwania danych. Szafa z elektronicznymi podzespołami zasilającymi zawiera falownik i powiązane układy elektroniczne. Przesyła moc pomiędzy wejściem prądu przemiennego a silnikiem elektrycznym. Układ napędowy stanowi najbardziej złożony podzespół. Zawiera silnik elektryczny i jego układ chłodzenia, skrzynię biegów oraz jej układy smarowania i chłodzenia, a także układy sprzęgające o małej i dużej prędkości.

Badacze przeprowadzili analizy odpowiedzi częstotliwościowej wirników, sprawności przekładni oraz drgań stanowiska testowego. Wstępne wyniki tych analiz były obiecujące. Obecnie trwają prace nad oprogramowaniem sterującym.

Stanowisko testowe do rozruszników/generatorów STARTGENSYS ma wspierać działania prowadzone w ramach programu "Czyste niebo" — będzie wykorzystywane do testowania różnych układów elektrycznych i sprzętu, a także do oceny poziomu wytwarzania mocy. Projekt ma w szczególności wspierać rozwój mechanicznych szybkobieżnych napędów do statków powietrznych. Rozwiązania opracowane w ramach projektu przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju europejskiego przemysłu lotniczego.

data ostatniej modyfikacji: 2015-10-29 15:09:17
Komentarze


Polityka Prywatności